Märkligt experiment

Glad och tacksam är jag över att det i dag gick tämligen lätt att färdigställa den text som jag lovat att leverera. Vill gärna tro att det det går lika smidigt i morgon. Å andra sidan spelar det inte någon roll för mig om jobbet tar två-tre timmar eller sex-sju – det är ju ändå så fantastiskt roligt att skriva. Och förhoppningsvis att bli läst.

Nu har jag i alla fall fått tid till annat. Det vill säga sådant som vi brukar göra på lördagar. Nämligen handla. Livsmedelsinköpen ska fixas för kommande vecka och det är ett alltid lika kärt och småintressant göromål. Om inte annat för att man brukar träffa på en och annan bekant på dessa shoppingturer. Och det är ju alltid roligt att ”gaffla” litet över livsmedelsdiskarna…

I tidningen ser jag att något remarkabelt är på väg att hända i Saudiarabien. Det landet har ju gjort sig känt för att bland annat hålla kvinnorna tillbaka. De har nästan inga rättigheter.

Men nya vindar blåser tydligen genom kungadömet. Och sakta har det kanske gått upp för diktatorerna och männen att kvinnor kan. Nu ska tydligen en stad byggas upp i närheten av staden Hofuf. Den staden ska endast befolkas av kvinnor, är det tänkt. Där ska de driva industrier och affärsrörelser och bara kvinnor ska arbeta där. 5 000 arbetstillfällen ska öppnas, enligt planerna.

Jag vet inte vad jag ska tycka om detta. På ett sätt är det naturligtvis bra att kvinnorna får en möjlighet att visa sin kompetens och kapacitet (rent allmänt tycker jag nog att kvinnor är mer kapabla än män). Men samtidigt är det för dj-t att de inte får möjlighet att visa detta i det samhälle där de lever. Enligt uppskattningar är det ungefär 15 procent av kvinnorna i Saudiarabien som arbetar, men deras rättigheter i arbetslivet är förstås lika hårt beskurna som i samhället i övrigt.

Om uppgifterna stämmer och ”kvinnostaden” blir verklighet så är jag till hundra procent övertygad om att staden kommer att visa upp stora framgångar. Då är jag rädd för att männen kommer att ta över och att kvinnorna än en gång skjuts i bakgrunden. Men kanske kan det här märkliga experimentet ändå medföra att attityderna i den rådande kulturen förändras till bättre och att en ökad jämställdhet mellan könen undan för undan kan bli verklighet.

Om olatheander

Har arbetat som journalist hela livet. Chefredaktör och ansvarig utgivare på Nynäshamns-Posten, Hudiksvalls-Tidningen och Norra Västerbotten (Norran). Ledarskribent, politisk redaktör och politisk chefredaktör på Västerbottens-Kuriren, Sundsvalls Tidning och Norra Västerbotten. Skrivit ledare och krönikor sedan 1976. Pensionär och tidigare verksam i egna firman Brola. Nu ägnar jag mig åt denna blogg och fritt skrivande för det egna höga nöjets skull. Vill du komma i kontakt med mig går det enklast via e-post: olath47@yahoo.se
Detta inlägg publicerades i Uncategorized och märktes , , , . Bokmärk permalänken.

3 kommentarer till Märkligt experiment

  1. Faisa Dirir Ahned skriver:

    Mycket märkligt experiment är det. Som muslim förstår jag inte varför saudiska kvinnor inte får arbeta eller köra bil för den delen. Jag ser inget stöd för detta även i Sharia!?. Dessutom är saudiska kvinnor mycket välutbildade! Men jag håller med, det här är ett steg åt rätt håll. Jag, liksom du är mycket övertygad om att kvinnor är minst lika kapabla som kvinnor. Fördelen för saudiska kvinnor är att majoriteten förmodligen har hemhjälp till skillnad ifrån oss som har ett jobb efter jobbet :/. Det ska bli spännande att följa utvecklingen. Kommer dessa medeltida patriarker att se utvecklingen som positivt eller ett hot? Jag hoppas på det första!

  2. Teri skriver:

    Det är faktiskt inte det första experimentet av den sort. Min pappa arbetade länge i Saudiarabien innan han pensionerade sig, och min mamma berättade om en shoppingcenter i staden Dhahran som var endast för kvinnor redan 1999. Alla som jobbade i affärerna är kvinna, och alla väktare (som ska ju försäkra att inga män kommer in) är kvinnor. Utrustad med maskingevär. Inte den typiska bilden av en saudiska kvinna!

    Saudiarabien är inte lika stängd som det kan tänkas, och befolkningen är ibland nästan lika sekulärt som svenskarna. De undviker att be under dagen genom att hoppa in i bilen och kör runt till böntiden är över (man behöver inte be om man är ”på resande fot”, man ska då ber de bön på kvällen – hemma där ingen kan se om man gör det eller inte). Jag har besökt mina föräldrar i landet och har sett trafikstockningarna under böntiderna. Allt är inte bra i landet och lagarna måste visst ändras, men fram tills dess gör många saudier så gott de kan innanför ramarna.

  3. Marek Babinski skriver:

    Det här skulle va en bättre att tillämpa på SVENSKA kvinnor tycker jag! Skulle GÄRNA slippa alla svenska feministkvinnor, och då skulle det ju va en jättebra ide att bygga en jättestad bara för svenska kvinnor.. och ingen av oss andra skulle få åka dit och de svenska feministkvinnorna skulle inte få åka till oss andra, ens på semester.
    Observera att jag gärna kunde skänka bort den bästa delen av Sverige till dessa feministkvinnor, med en hel rad städer och bördig jordbruksmark – bara jag fick slippa de svenska feministkvinnorna sedan för all framtid! 🙂

Kommentarer är stängda.