Republikanerna skrämmer

Jag får kalla kårar längs ryggraden när jag läser vad Paul Ryan säger. I dag kom nämligen beskedet från den republikanske presidentkandidaten Mitt Romney att han har utsett Paul Ryan till sin vicepresidentkandidat (dn.se). Romney sade fel när han presenterade Ryan i och med att han kallade honom för ”USA:s näste president”. Det är inte första gången som Romney uttrycker sig felaktigt, men detta var litet väl häftigt. Nog borde väl Romney veta vad som gäller och vem som är vem…

Jag tycker förstås att det är illa nog att republikanerna har kommit fram till att Mitt Romney är den som ska utmana president Barack Obama. Men när Romney i sin tur väljer en vicepresident som Ryan må världen bäva och frukta att Romney vinner presidentvalet i november.

Naturligt är förstås att paret Mitt Romney/Paul Ryan inte gillar den politik som demokraterna och president Obama står för och driver. Men när Ryan säger att ”USA är på fel väg, men Mitt Romney och jag kommer att ta rätt beslut, när tiden är mogen, för att få oss tillbaka på den rätta vägen” så börjar varningsklockor att ringa för mig.

Bara det faktum att han, som i och med utnämningen till republikansk vicepresidentkandidat får ses som en relativt betydelsefull politiker, hänvisar till att de ska fatta ”rätt” beslut utan att tala om vad dessa är (förutom att minska statens utgifter för socialförsäkringen och sjukvården och riva upp Obamas försök att införa en allmän sjukförsäkring) framstår för mig som oerhört populistiskt. Och cyniskt med tanke på den stora andel av befolkningen i landet som faktiskt lever i djup fattigdom.

Än kraftigare ringer varningsklockorna och det är här jag får rysningar när Ryan i sitt tal där han tackade för utnämningen konstaterar att: ”Våra rättigheter kommer från naturen och Gud, inte från regeringen. Det är så vi har byggt landet. Det är det som är Amerika”.

Bevare oss från en framtid med Romney och Ryan i ledningen för USA! Det räcker gott och väl med att George W Bush då och då sade sig rådfråga Gud inför beslut som skulle fattas. Vi behöver verkligen inte ytterligare högerkristna vid makten i en av jordens mäktigaste länder.

USA är ett land där en stor del av befolkningen är religiösa och tror på Gud. Det är helt OK så länge som religionen blir en del av politiken och så länge religionen inte styr politiken. Det är den linje som republikanerna tycks vilja föra in landet på. Och då kommer det att gå illa – för USA och för världen (med tanke på USA:s betydelse i det globala spelet).

Inte bara jag utan hela världen har säkert noterat hur kritiska USA är mot exempelvis länder som har en muslimsk majoritet. Med fasa ser USA och framför allt republikanerna på allt som de tolkar som islamism.

Vad är det sägs i Bibeln? Jag kan inte den. Men visst finns det väl något där som talar om att ”man ser grandet i sin nästas öga, men inte bjälken i sitt eget öga”? Det är självklart en evig sanning. Det är alltid så lätt att kritisera andra utan en tanke på att man kanske gör precis samma fel själv.

Nej, presidentvalet i USA står mellan två personer. Mitt val mellan dessa två är hundra gånger av hundra Barack Obama. Å andra sidan har jag inte ett skvatt att säga till om. Men jag hoppas att en majoritet av det amerikanska folket tycker som jag när de går till vallokalerna i november.

Om olatheander

Har arbetat som journalist hela livet. Chefredaktör och ansvarig utgivare på Nynäshamns-Posten, Hudiksvalls-Tidningen och Norra Västerbotten. Ledarskribent, politisk redaktör och politisk chefredaktör på Västerbottens-Kuriren, Sundsvalls Tidning och Norra Västerbotten. Skrivit ledare och krönikor sedan 1976. Pensionär och nu verksam i egna firman Brola. Vill du komma i kontakt med mig går det enklast via e-post: olath47@yahoo.se
Det här inlägget postades i Uncategorized och har märkts med etiketterna , , , , . Bokmärk permalänken.

7 kommentarer till Republikanerna skrämmer

  1. Henrik Kyhle skriver:

    Tja, vad sägs om Lukas 18:25?
    (”Det är lättare för en kamel att komma igenom ett nålsöga än för en rik att komma in i Guds rike.”)
    Eller Matteus 5:7
    (”Saliga de barmhärtiga, de skall möta barmhärtighet”)

  2. matte skriver:

    hmm, så här skulle du aldrig skriva om ett muslim land

  3. matte skriver:

    din pajas, skrämmer inte islam dej ? att bli stenad för att du tittar på en annan man är 100 gånger värre än att inte få göra abort

  4. Henrik Kyhle skriver:

    PS. Numera är det inget grand längre. I den nya bibelöversättningen är det en flisa. Fast lika sant nu som 1917:
    ”Varför ser du flisan i din broders öga när du inte märker bjälken i ditt eget? Hur kan du säga till din broder: Låt mig ta bort flisan ur ditt öga, när du inte ser bjälken i ditt eget? Hycklare, ta först bort bjälken ur ditt öga, så kan du se klart och ta bort flisan ur din broders.” (Lukas 6:41-42)
    Och jag som trodde Norra Västerbotten var en frisinnad tidning, i ett av Sveriges mest bibelsprängda utgivningsområden…

  5. matte skriver:

    Du verkar hata usa helt enkelt, men att åka till nyc o köpa billiga jeans. Tror du e lite avundsjuk på det stora landet i väst

  6. matte skriver:

    va du klagar på kristna hmm men inte på muslimer skulle jag tro. de våger du väl inte din fega krake

  7. Realisten skriver:

    Svenskar är idioter som har åsikter om allt, men i själva verket förstår de inte ett skit. Svenskar tror att de är mycket bättre än alla andra enbart för att man får göra aborter och att man har mångkultur. Alla i sverige pekar med finger på andra länder, men när någon kritiserar Sverige så blir svenskar sura och griniga. Dubbelmoral. Men det är ju så svensken fungerar.

Kommentarer inaktiverade.