Bränsle-kollekt

Jobbet som skulle göras i dag är nu gjort. Så nu blir det till fräscha upp sig och preparera mig inför eftermiddagens match på Norrvalla när Sunnanå i norra damettan tar emot Västerås BK. Självklart hoppas jag på seger för Sunnanå. Och på att det blir mycket publik i varma och go´a vädret.

I dag fick jag ringa till Tidningstjänst eftersom Dagens Nyheter inte kom som den skulle i morse. Tidningen har jag fått nu, men inte hunnit gå igenom. Än mindre har jag fått tid att sätta mig med korsordet. Det får jag göra senare. Lördagskorsordet i DN är något som regelbundet står på dagsprogrammet dessa dagar och det känns inte bra att behöva hoppa över det.

Men på dn.se läste jag som hastigast en halvrolig grej. Ett plan från Air France skulle till Beirut i Libanon, men kunde inte landa där eftersom det var oroligt där till följd av händelserna i Syrien. Så planets piloter tänkte sig att fortsätta till Amman i Jordanien.

Nu bar det sig emellertid inte bättre än att planet, på grund av bränslebrist tvingades landa i Damaskus, Syriens huvudstad. Där fick planets piloter snabbt reda på att inga kreditkort gällde och om planet skulle tankas så fick de vackert betala kontant. Och då hände det märkliga och ovanliga att planets besättning fick gå runt bland passagerarna för att skramla ihop pengar till ”soppan”.

I slutändan visade det sig att passagerarna inte behövde betala. Hur det gick till vill inte flygbolaget (som inte trafikerat Damaskus sedan mars i år) berätta, men efter ett par timmar kunde det lyfta igen för att fara till Cypern där passagerarna fick övernatta innan det dagen därefter kunde ta sig till Beirut.

Kontentan av detta – ta med en slant när du är ute och flyger i Mellanöstern. Den pengen kan komma av behövas när du minst anar det och för ett ändamål som du kanske inte räknat med…

Om olatheander

Har arbetat som journalist hela livet. Chefredaktör och ansvarig utgivare på Nynäshamns-Posten, Hudiksvalls-Tidningen och Norra Västerbotten. Ledarskribent, politisk redaktör och politisk chefredaktör på Västerbottens-Kuriren, Sundsvalls Tidning och Norra Västerbotten. Skrivit ledare och krönikor sedan 1976. Pensionär och nu verksam i egna firman Brola. Vill du komma i kontakt med mig går det enklast via e-post: olath47@yahoo.se
Det här inlägget postades i Uncategorized och har märkts med etiketterna , , , . Bokmärk permalänken.