Bra markering av KD

I dag pratade jag med en vilt främmande människa. Jag såg honom på avstånd med hans sällskap och bestämde mig prompt att gå fram och prata med honom. Han blev väl litet förvånad över att bli uppvaktad på detta sätt men han var faktiskt ute med min före detta, som jag ville komma nära igen. Om så bara för en stund.

Ja, det låter som om det vore någon sorg över ett flyktande fruntimmer eller så. Men det var det inte. Mannen som jag verbalt vände mig till och som jag kände behov av att prata med hade nämligen precis parkerat sin bil. Sin bil som för ett år sedan var min bil. Min Mazda.

Jag måste säga att jag saknat den och ofta funderat på dess öde. Men nu såg jag att den mådde bra och den nuvarande ägaren, som jag hade ett både positivt och roligt samtal med, lovade mig att ta väl hand om den. Jag litar på hans försäkran och då kan jag försäkra att så snart jag får råd eller banken anser att jag har det, så blir det en Mazda igen. Det är ett väldigt bra märke – tycker jag. Tre sådana har jag haft och aldrig en enda gång ett reellt problem. Det sätter sina spår.

– – –

I lördags skickade statsminister Fredrik Reinfeldt öppet brev till sina partiledarkolleger i  alliansregeringen. I det brevet föreslog han en nystart och fördjupning av allianssamarbetet. Jag vet inte vad jag tycker om att han kallade det för förslag, som bland annat skulle innebära en för alla fyra partierna gemensam plattform för ”bärande värderingar, principer och ideologiska tankegods”. Om detta ska de fyra tala hemma hos Centerledaren Annie Lööf i höst någon gång.

I dag gick Kristdemokraternas ledare Göran Hägglund ut i TV4 Nyheterna (dn.se) och tackade nej till en sådan gemensam idéplattform. Det tycker jag han gjorde helt rätt i. För det som Reinfeldt gjorde var till formen ett förslag om hur han tänkt sig det framtida samarbetet i alliansen inför valet, men i realiteten var det nog mer ett diktat.

Redan i dag får ju Moderaterna som det totalt dominerande partiet i regeringen igenom det de vill och då kanske Fredrik Reinfeldt tycker att det är lika bra att de också ställer sig på samma idéplattform som Moderaterna. För jag tror inte att Reinfeldt för en sekund är beredd att ställa sig på Kristdemokraternas eller Centerns.

Göran Hägglunds bestämda nej tycker jag var uppfriskande. Kristdemokraterna har sin ideologi byggd på övertygelse och historia och det måste respekteras. Och borde även respekteras av Moderaterna och dess ledare.

Det kanske blir litet kärvt hemma hos Lööf i Marmarö i Småland, men det tror jag att de är vuxna nog att klara av. Innan dess – på fredag nu i veckan – blir det ju, enligt vad som sägs, kräftkalas på Harpsund. Kanske klorna kommer fram redan då..? Så att Smålandsmötet kan genomföras på ett väl regisserat sätt och med uppenbar koppling alliansens födelse hemma hos Maud Olofsson 2004.

 

Om olatheander

Har arbetat som journalist hela livet. Chefredaktör och ansvarig utgivare på Nynäshamns-Posten, Hudiksvalls-Tidningen och Norra Västerbotten. Ledarskribent, politisk redaktör och politisk chefredaktör på Västerbottens-Kuriren, Sundsvalls Tidning och Norra Västerbotten. Skrivit ledare och krönikor sedan 1976. Pensionär och nu verksam i egna firman Brola. Vill du komma i kontakt med mig går det enklast via e-post: olath47@yahoo.se
Det här inlägget postades i Uncategorized och har märkts med etiketterna , , , , . Bokmärk permalänken.