Ökad handel i Skellefteå

Jag har suttit en stund och kikat på statistik och försökt att begripa något av den. Det jag har kikat på är statistik som Handelns utredningsinstitut tagit fram. Det är ju alltid intressant att se hur handeln utvecklar sig i stan.

Under förutsättning att jag förstått siffrorna rätt så ökade handeln i Skellefteå från 2010 till 2011 både när det gäller dagligvaruhandeln och sällanköpshandeln. Den ökade med en  indexenhet när det gäller dagligvaror och med tre när det gäller sällanköpsvaror. Totalt med två enheter.

I Umeå däremot minskade handeln med dagligvaror med två enheter och med sällanköpsvaror med tre enheter. Totalt med tre enheter. Och det var en minskning som fortsatte från en minskning också mellan 2009 och 2010.

Att handeln ökade i Skellefteå är förstås positivt. Det kan ha att göra med byggvaruhuskedjan Lakkapää öppnade ett varuhus på Solbacken i maj förra året, men har naturligtvis också andra förklaringar, som jag inte känner till.

Att Umeå, som kraftigt ökar sin befolkning, ändå visar upp en minskad handel är en smula förvånande. Men kanske väntar Umeborna på att Ikea ska etableras och bli klart och sparar sina slantar till dess. När den etableringen är klar kommer det helt säkert att visas i hur handeln utvecklas.

Vad en Ikea-etablering betyder syns tydligt i hur handeln utvecklats i Haparanda. Från 2006 till 2007 ökade handeln med 69 enheter totalt (sällanköpshandeln med 135 enheter!). Därefter har ökningarna år från år fram till och med 2011 varit 23, 33, 11 och 18 enheter. En ökning som på många sätt har inneburit ett kraftigt lyft för Haparanda som stad och kommun.

Nu lägger jag statistiken åt sidan en stund och ägnar mig åt litet annat. Det som väntar i dag är förhoppningsvis ett besök framåt kvällen i Umeå där jag i så fall ska kika på när Sunnanå möter Umeå södra i norra damettan. Men hinner jag dit, så ska jag samtidigt försöka hinna med att uträtta ett och annat ärende.

Nackdelen med att åka dit, om jag hinner, är att det inte blir förrän ganska sent som jag kan uppdatera sskbloggen. Men så får det väl bli – i så fall.

 

Om olatheander

Har arbetat som journalist hela livet. Chefredaktör och ansvarig utgivare på Nynäshamns-Posten, Hudiksvalls-Tidningen och Norra Västerbotten. Ledarskribent, politisk redaktör och politisk chefredaktör på Västerbottens-Kuriren, Sundsvalls Tidning och Norra Västerbotten. Skrivit ledare och krönikor sedan 1976. Pensionär och nu verksam i egna firman Brola. Vill du komma i kontakt med mig går det enklast via e-post: olath47@yahoo.se
Det här inlägget postades i Uncategorized och har märkts med etiketterna , , , , , . Bokmärk permalänken.