Bara lokalt

I dag fick jag sätta klockan på väckning. Nog för att jag brukar vakna varje dag, men just i dag hade jag en del att göra på förmiddagen. Det viktigaste var att få iväg en beställd artikel. Det gick bra. Sedan gick jag för att bli fotograferad av Patrick Degerman. Det var kul och det gick också bra. Funderade ett tag på om jag skulle vattenkamma mig, men struntade i det. Mina lockar ska hänga fritt, som de alltid har gjort om bilden ska ge ett rättvist avtryck av mig.

Det var lite kul och intressant att se den plats där Patrick jobbar – 10 Merchant Street (Köpmangatan 10). Där finns en rad små företagare som fotografer, journalister och reklammänniskor. En kreativ miljö tycks det som. Kul att de har mycket att göra dessutom.

När jag ändå var ute och vädret var gott så fortsatte jag i god takt och fullföljde promenadrundan runt Sunnanå. På vägen funderar jag på var jag kan ha gjort av min litet lättare sommarjacka. Det går ju inte att motionera i kavaj precis; man får hålla igen på steglängden och dämpa tempot en smula. I dag gjorde det ingenting eftersom det har varit uppehåll med motionerandet i stort sett hela april och hittills i maj på grund av dåligt väder och resan. Men nu börjar det väl komma igång. Ska leta mer.

– – –

I Norran ser jag att SJ har börjat undersöka om Skellefteå kan få tågtrafik igen. Jo, fortsätt gärna att undersöka det. Om det blir så kommer trafiken inte igång förrän i december 2013, vilket för min del inte är särskilt upphetsande. Jag väntar fortfarande på ett beslut om att Norrbotniabanan ska börja byggas. Först när den står klar kan vi börja tala om att Skellefteå har fått järnväg och Sverige och Europa en oerhört viktig led för främst godstransporter. Men också en järnvägssträcka som i regionalt hänseende kommer att betyda mycket när det gäller att utöka arbetsmarknadsområdet.

Norran har också ett par artiklar om ambulanssituationen i inlandet. I Arvidsjaur fick en trafikskadad vänta en timme på ambulans och i Åsele har en kvinna skrivit till Socialstyrelsen och klagat på att hennes man som fick en hjärtinfarkt fick vänta i 45 minuter på att ambulansen från Dorotea skulle komma fram.

Ambulansindragningarna och den bantade vården i inlandet kommer att resultera i dödsfall. Det är bara en tidsfråga. Lidandet för patienterna kommer att öka och i förlängningen kommer detta att innebära att folk som har alternativ inte söker sig till dessa orter, alternativt flyttar därifrån. Vård ges inte på samma villkor som i kustlandet och i städerna. Man kan ju tänka sig vilket liv det skulle bli om en trafikolycka inträffar strax utanför Umeå eller Skellefteå och den skadade skulle få vänta i en timme på att bli transporterad från platsen.

Slutligen ser jag att Ingegerd Saarinen i fullmäktige talade varmt om så kallade skolskogar. Jo, de är viktiga. Utanför köksfönstret här på Läkarvägen finns det ju litet skog. Den besöks ganska ofta av föreskolebarn och ibland ser man skolelever flänga runt mellan träden när de letar efter någon röd-vit skärm. Skogar och skogsdungar i stadens närhet är viktiga lungor.

– – –

I kväll ska jag självfallet gå (eller vädra bilen) till Norrvalla för att se när Sunnanå tar emot Umeå IK i den tredje cupomgången. Jag hoppas att det blir vinst för Sunnanå, som det blev senast de möttes i cupsammanhang.

Men vi får väl se hur det blir.

Om olatheander

Har arbetat som journalist hela livet. Chefredaktör och ansvarig utgivare på Nynäshamns-Posten, Hudiksvalls-Tidningen och Norra Västerbotten (Norran). Ledarskribent, politisk redaktör och politisk chefredaktör på Västerbottens-Kuriren, Sundsvalls Tidning och Norra Västerbotten. Skrivit ledare och krönikor sedan 1976. Pensionär och tidigare verksam i egna firman Brola. Nu ägnar jag mig åt denna blogg och fritt skrivande för det egna höga nöjets skull. Vill du komma i kontakt med mig går det enklast via e-post: olath47@yahoo.se
Detta inlägg publicerades i Uncategorized och märktes , , , , , . Bokmärk permalänken.