Många olika sorter

Ibland kan man tycka att man är riktigt duktig. Att man vet en hel del om något. Men det är bara att konstatera att man egentligen vet väldigt litet om det mesta, såvida man inte har något specialintresse som man är verkligt inläst på.

Under mina promenader har jag lagt märke till att en del björkar liksom ”fäller” något. Ställer man bilen under en sådan björk så blir det ett tunt lager klibb på bilen. Och på marken under sådana träd (vilket framför allt syns på sten- och asfaltläggning) blir det svart, som om det småregnat.

Det här har jag gått och funderat på utan att göra det allra minsta lilla för att försöka få veta mer. Men så ramlade jag över en text i en tidning där det gjorts ett reportage om ett arboretum – en planterad trädsamling. Det var en intressantare text än jag nog kunnat föreställa mig.

I den talades det om olika björkar – blodbjörk, dvärgbjörk, pappersbjörk och Himalayabjörk. Sedan tidigare känner jag till Ornäsbjörken (en präktig sådan växer ju här på Läkarvägen). Min kunskap om björkar har inskränkt sig till vanlig björk och Ornäsbjörk. Dvärgbjörk har för mig varit en vanlig björk som tuktats hårt av tuffa vindar, sträng kyla och meterdjup snö.

Nu vet jag i alla fall att det finns många olika slags björkar och i fortsättningen gäller det – om lusten och nyfikenheten infaller – att försöka ta reda på vad som skiljer dessa arter åt. Kanske kan man se det på dem?

Tills vidare nöjer jag mig dock med min ytterst begränsade kunskap som räcker till för att kunna njuta av den skira grönskan när björkarnas löv är stora som musöron och den djupa fylliga gröna färgen på löven när vi är mitt i sommaren.

Om olatheander

Har arbetat som journalist hela livet. Chefredaktör och ansvarig utgivare på Nynäshamns-Posten, Hudiksvalls-Tidningen och Norra Västerbotten. Ledarskribent, politisk redaktör och politisk chefredaktör på Västerbottens-Kuriren, Sundsvalls Tidning och Norra Västerbotten. Skrivit ledare och krönikor sedan 1976. Pensionär och nu verksam i egna firman Brola. Vill du komma i kontakt med mig går det enklast via e-post: olath47@yahoo.se
Det här inlägget postades i Uncategorized och har märkts med etiketterna , , , . Bokmärk permalänken.