Skellefteå bör kopiera

I går kväll var jag ner på stan. Jag hade bilen med mig och hittade förstås en parkeringsplats. Men jag betalade inte p-avgiften. Klockan var ju sju-åtta minuter i sex och jag gjorde en överslagskalkyl och räknade kallt med att ingen skulle komma förbi just på den gatan för att ”lappa” mig. Jag gjorde, visade det sig, en riktig bedömning.

Men jag kom att tänka på en sak. I minst 20 år har centrumhandeln i olika städer funderat på hur de ska kunna hävda sig mot handelsområdena som byggs upp i utanför städerna. Detta var påtagligt i alla fall i Sundsvall. När jag jobbade där fick tillfälle att redan 1990 (eller 1991) följa med på en studieresa till USA. Det vi skulle kika på var hur hur städer i USA hanterade det här problemet, som redan då var gammalt i det landet, men nytt i Sundsvall där Birsta sög kunder från affärerna i centrum.

Vad jag kunde märka som effekt av den resan var inte mycket. Men under senare år har det hänt desto mer. Det vet jag eftersom jag åker på regelbundna besök till den stan för att hälsa på dottern.

Undan för undan har centrum gjorts finare. Längs Selångersån, på den norra sidan, har det blivit riktigt tjusigt. Men dessförinnan gjordes hamnområdet tillgängligt och attraktivt. När sedan E 4 läggs på en bro över fjärden och genomfartstrafiken försvinner från centrum – ja, då blir det riktigt bra och hela centrum kommer att få sig ett lyft. Det är jag övertygad om; satsningen på centrum som görs är målmedveten.

Jag skulle kunna tänka mig att Skellefteås styrande skulle kunna lära sig mycket av det som händer i Sundsvall. Visserligen pågår även här arbeten som ska lyfta centrum, men jag tror inte det skulle sitta helt i vägen med en studieresa till stan 40 mil söderut.

Det som imponerat en hel del på mig har med parkeringen att göra. I Sundsvall så är det gratis parkering efter klockan 16. Detta är ett enkelt, påtagligt och verksamt sätt att få folk att handla i centrum i stället för att ta bilen nästan en mil norrut till Birsta. Jag tycker att Skellefteå borde göra sammalunda – skippa p-avgifterna efter klockan 16 och jag är säker på att affärerna får fler kunder och centrum inte ödeläggs efter 16.30.

Visst ”kostar” en sådan reform i form av mindre pengar i p-automaterna. Men en viss vinst kan också göras i form av mer koncentrerad tid för p-vakterna. Totalt sett blir vinsten också att centrum blir mer attraktivt och tillgängligt för fler.

Fast med den rådande policyn i stan, där man vill ha bort biltrafiken, så lutar det väl snarast åt att tiden för p-avgift förlängs till klockan 21 eller varför inte att p-avgift ska betalas dygnet runt…

Om olatheander

Har arbetat som journalist hela livet. Chefredaktör och ansvarig utgivare på Nynäshamns-Posten, Hudiksvalls-Tidningen och Norra Västerbotten (Norran). Ledarskribent, politisk redaktör och politisk chefredaktör på Västerbottens-Kuriren, Sundsvalls Tidning och Norra Västerbotten. Skrivit ledare och krönikor sedan 1976. Pensionär och tidigare verksam i egna firman Brola. Nu ägnar jag mig åt denna blogg och fritt skrivande för det egna höga nöjets skull. Vill du komma i kontakt med mig går det enklast via e-post: olath47@yahoo.se
Detta inlägg publicerades i Uncategorized och märktes . Bokmärk permalänken.