Finns chansen ändå?

Hej Nordkorea!

Ja, den hälsningen måste jag kosta på mig då jag nu i morse upptäckte att någon från detta slutna land faktiskt varit in och kikat på den här bloggen. Inte för att jag vet vad vad som kan ha intresserat, men litet kul är det ju ändå. Jag tror dock inte att det kan vara förslaget att skippa p-avgifterna i Skellefteå centrum mellan fyra och sex på eftermiddagen som ådrog sig så stort intresse. Privatbilismen är nog inte ett problem i det landet…

Men vi håller oss kvar vid litet kommunikationer i alla fall. I går presenterade ju alliansregeringen sitt förslag om att bygga Ostlänken mellan Järna och Linköping samt ett dubbelspår mellan Göteborg och Borås. Ingenting om Norrbotniabanan. Näringsminister och Centerledaren Annie Lööf finns på Facebook och hon gick ut med detta besked där. Hennes inlägg fick omedelbart en rad reaktioner – inte minst från ”vänner” i norra delen av Sverige. Hon återkom då med att allt inte är sagt eftersom det kommer ett budgetförslag inom kort. Regeringen ska också presentera ett förslag till infrastruktursatsningar i höst.

Lever då hoppet om att regeringen ska anslå pengar till Norrbotniabanan? Ingen utanför regeringen eller folk på departementen vet något ännu. För det är inte bara Norrbotniabanan som är en angelägen – ja, nödvändig – satsning i norra Sverige. Bättre kapacitet på Malmbanan och en järnväg till och från de nya gruvorna i Pajala finns också på önskelistan.

Näringsminister Annie Lööfs reaktion kan man med litet god vilja tolkas som ett tidigt försök att värja sig från oberättigad kritik. Men vi får se. Ostlänken ska ju inte, enligt gårdagens förslag, börja byggas förrän om fem år, 2017. Och dubbelspåret mellan Göteborg och Borås efter ytterligare tre år, 2020. Det skapar ett visst utrymme för satsningar under åren 2013–2016.

I förra veckan sade ju finansminister Anders Borg att 23 miljarder ska investeras nästa år i forskning, infrastruktur och sänkt bolagsskatt. 2014 ska ytterligare 27 miljarder satsas. I dag säger utbildningsminister Jan Björklund att tre miljarder ska satsas på elitforskning under tio år. Det blir 300 miljoner kronor om året. Vad den sänkta bolagsskatten kostar är i högsta grad beroende på hur mycket skatten kommer att sänkas.

Men sammantaget borde det öppna för ganska kraftiga satsningar på infrastruktur och – kanske – Norrbotniabanan. Kan det vara så att regeringen tänker sig att anslå slantarna till banbygget, som i runda slängar går på 18-20 miljarder, redan under nästa år och 2014 för att sedan när bygget väl kommer igång lägga till det som eventuellt fattas 2015 (det senare måste ju rimligen även en eventuell rödgrön regering i så fall göra efter valet 2014).

Ja, vi får se. Det kanske blir i ostlänk också i norr. En järnväg som passerar Västerbottensostens rike…

I dag finns det mycket att skriva om. Inte minst lokalt och regionalt. Så jag återkommer inom kort. Ska bara pyssla med annat en stund.

Om olatheander

Har arbetat som journalist hela livet. Chefredaktör och ansvarig utgivare på Nynäshamns-Posten, Hudiksvalls-Tidningen och Norra Västerbotten (Norran). Ledarskribent, politisk redaktör och politisk chefredaktör på Västerbottens-Kuriren, Sundsvalls Tidning och Norra Västerbotten. Skrivit ledare och krönikor sedan 1976. Pensionär och tidigare verksam i egna firman Brola. Nu ägnar jag mig åt denna blogg och fritt skrivande för det egna höga nöjets skull. Vill du komma i kontakt med mig går det enklast via e-post: olath47@yahoo.se
Detta inlägg publicerades i Uncategorized och märktes , , , . Bokmärk permalänken.