Blod och skidor

Ja, då har jag varit iväg och gjort mig själv en tjänst i dag. Jag har lämnat blod. Det är alltid lika roligt och det känns bara bra. Det som också gjorde mig glad var beskedet att blodcentralen på Skellefteå lasarett redan i år – troligen – ska byggas om och snyggas till. Det är på tiden och personalen ser mycket fram emot det. Större väntrum ska det bli och fyra britsar där blod kan tappas från både vänster och höger arm på givaren. I dag är ju trångt om saligheten och om jag rätt har uppfattat det är det bara på två britsar i dag som blod kan ges från båda armarna. Den som lägger sig på britsen längst in i lokalen har bara höger arm att ”välja på”.

Enligt vad som sades mig i dag ska ombyggnaden börja redan före sommaren. Men personalen är lite luttrad. Det har ju hänt tidigare att besked givits om att lokalen ska snyggas till men det har ställts in eftersom behovet av ombyggnad plötsligt varit större någon annan stans. I alla fall ska det bli kul att se hur det blir när det är färdigt och lite intressant att se var man ska lämna blodet under tiden som byggnationen pågår.

– – –

15 kilometer fristil har börjat i Val d Fiemme. Jag hörde att Johan Olsson leder efter 1,8 km vilket fick kommentatorerna att nästan skriva ut guldmedaljen på en gång. Vi får väl se. Det är många om budet och alla vill vinna.

– – –

I och med att skidtävlingarna pågår så känner jag mig litet splittrad just nu. Så jag tror att jag avbryter detta inlägg för att parkera mig i soffan. I kväll ska jag ner till Norrvalla och kolla litet på träningen. Ett snack med tränaren Martti Tikkanen är inbokat och vad det resulterar i kommer väl så småningom på sskbloggen.

Nu blir det skidor. Utan ansträngning för egen del…

Om olatheander

Har arbetat som journalist hela livet. Chefredaktör och ansvarig utgivare på Nynäshamns-Posten, Hudiksvalls-Tidningen och Norra Västerbotten. Ledarskribent, politisk redaktör och politisk chefredaktör på Västerbottens-Kuriren, Sundsvalls Tidning och Norra Västerbotten. Skrivit ledare och krönikor sedan 1976. Pensionär och nu verksam i egna firman Brola. Vill du komma i kontakt med mig går det enklast via e-post: olath47@yahoo.se
Det här inlägget postades i Uncategorized och har märkts med etiketterna , , . Bokmärk permalänken.