Lööf och bilpromenad

När vi passerat Norrvalla i dag har vi kunnat notera att det gamla konstgräset nu börjat försvinna. I rullar läggs det upp på hockeyrinken bakom läktaren och därifrån ska det sedan ut till tre skolor i kommunen medan Norrvalla får en helt ny och fin matta. Det ska bli kul att se hur spelarna kommer att trivas på den. Men det är skönt att arbetet äntligen har kommit igång och vi får tro att det är klart till den 21 september när Sunnanå ska spela hemma mot Mallbacken.

Nog om det. I dag har hustrun kommit hem från USA. I planet från Stockholm fanns också Bosse och Solveig Fuhrman och det var roligt att heja på dem. Bosse har jag stött på litet då och då, senast tror jag det var på en match som Morön spelade, men Solveig var det länge sedan jag såg och pratade med. Båda har jag bara glada och trevliga minnen av från tiden på Norran.

Hustrun är klart påverkad av jetlagen. Det blev ingen sömn på planet över Atlanten i natt och det innebär att många timmar måste tas igen. Det håller hon på med nu. Hemresan tidigarelades en vecka och det var nog bra att det skedde eftersom vi båda ska jobba som röstmottagare på valsöndagen 14 september. Det är definitivt bra att vara utvilad och dygnsomställd till det är dags att börja räkna röster.

Dottern och jag har varit ute på en bilpromenad. Dottern behöver köra bil så ofta som möjligt för att behålla färdigheterna och eftersom hon inte har så många möjligheter till bilkörning normalt blir det till att köra när hon kommer hit eller jag åker ner. I dag for vi ut mot Skelleftehamn (dit går färden tämligen ofta eftersom det är lätt att komma dit).

Väl där spankulerade vi runt en stund. Vi gick ut på den där utbyggnaden som skyddar småbåtshamnen som finns några hundra meter efter det att man kört förbi avtagsvägen till lotsstationen. Vad som fascinerade mig där ute var att det stack upp några svampar ur jorden.

SONY DSC

Först kan mana tro att det är en golfboll som hamnat där. Men tittar man närmare är det en svamp (fråga mig inte om vilken sort det är eller om det är en ätlig svamp eller inte) som tränger upp. Och det är kraft i växten; den skjuter undan marken och i fantasin ser det ut som om lavan tränger upp ur en vulkan. Det fanns flera av dessa svampar som kommit upp lite olika högt.

Det är också kul att se på stenar. Det är uppenbart även för mig att de måste vara av olika slag. Och i vanlig ordning känner jag att mina kunskaper är obefintliga när det gäller sådant. Måste kanske läsa på. Eller också nöja mig med att kanske närmare ta bilder av stenarnas formationer och egenheter. Då kan jag gå tillbaka till bilderna och låta min fantasi dra iväg med mig om hur de bildades och varför i hela friden de hamnade just här. Och varför vissa stenar har utsatts för mänsklig påverkan, medan andra har fått nöja sig med att slipas och härdas av det som nu slipar och härdar stenar under kanske några miljoner år.

SONY DSC

Den här bamsingen tyckte jag var kul. Skikten är tydliga och det beror väl på något. Fin var den i alla fall där den ligger.

Finaste dottern fick tag på en bit drivved som satte igång fantasin hos henne.

SONY DSC

Hon ville ta med biten hem, men den tanken övergavs så småningom eftersom det inte är helt enkelt att ta med den nästan två långa träbiten på bussar och tåget från Umeå. Hon hittar säkert något annat som hon kan skapa konst av. Jag är helt övertygad om det.

I kväll blev det så dags för den sista partiledarutfrågningen i SVT. Centerpartiets Annie Lööf var den som återstod och utfrågarna Mats Knutson och Anna Hedenmo tog sig an henne med liv och lust. Som vanligt var det en rad politiska områden som skulle betas av (uttrycket tycker jag är synnerligen väl lämpat när det gäller Centern…). 

Mitt intryck är att hon klarade sig relativt sett bra. Att partiet och regeringen vill höja arbetsgivaravgifterna för dem som arbetar i bank- och finanssektorn blev svårt för henne när det ställdes i relation till att partiet och regeringen inte vill höja arbetsgivaravgifterna för personer upp till 23 års ålder. Annie Lööf kunde inte svara på hur många jobb som hotas av en sådan politik och egentligen ska hon väl inte kunna svara på det heller. 

Som alla andra politiker gillar hon att snabbt komma in på det hon vill säga i stället för att svara på besvärliga frågor. I mitt tycke borde hon mer än en gång betona att bank- och finanssektorn inte belastas med någon moms, vilket arbetsgivarna inte behöver tänka på. Frånvaron av moms innebär att det finns ett utrymme för att höja arbetsgivaravgifterna för de anställda i denna sektor utan att det nödvändigtvis behöver resultera i färre jobb. 

Det var emellertid bara en detalj. Relativt bra klarade hon också dilemmat att som näringsminister både försvara Vattenfall och kritisera bolaget när det gäller brunkolsbrytningen i Europa. Och hon var definitivt ute och cyklade, tycker jag, när det blev tal om hur jobben ska kunna bli fler i hela landet. Det är ju faktiskt i städer och tätorter som jobben finns i ökad utsträckning. Att då som Annie Lööf svara att utbyggnaden av bredband i glesbygd skapar dessa jobb var lite grann av en dikeskörning, enligt mig. Utbyggnaden av bredband är fantastiskt viktig, men det finns en mycket lång rad jobb, faktiskt de flesta skulle jag tro, där man måste vara på jobbet när man arbetare.

Då blir det svårt för en glesbygdsbo. Då måste flytt ske och då kommer denna person eller dessa personer att mötas av stora svårigheter att hitta någonstans att bo.

Nåja, nu är det slut och om tio dagar så här dags är valet över för den här gången. Då får vi se hur Annie Lööf och alla de övriga partiledarna har klarat av att leda sina partier.

Om olatheander

Har arbetat som journalist hela livet. Chefredaktör och ansvarig utgivare på Nynäshamns-Posten, Hudiksvalls-Tidningen och Norra Västerbotten. Ledarskribent, politisk redaktör och politisk chefredaktör på Västerbottens-Kuriren, Sundsvalls Tidning och Norra Västerbotten. Skrivit ledare och krönikor sedan 1976. Pensionär och nu verksam i egna firman Brola. Vill du komma i kontakt med mig går det enklast via e-post: olath47@yahoo.se
Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.