Märklig flygolycka

Tänk att de där bläckpatronerna tar slut just när man behöver dem som bäst. Ja, så är det i och för sig alltid eftersom man ju inte skriver ut något som man inte behöver. I alla fall gör inte jag det, tror jag. Men slut tog de och då är det bara att ge sig ut på stan för att köpa nya. Besök i stan hade det i och för sig ändå blivit eftersom dottern skulle fixa en del ärenden som måste åtgärdas innan hon drar iväg på sin Europaturné.

Bortsett från besöket i stan har dagen rullat på. Vi har snackat en hel del, dottern och jag, och det är alltid viktigt. Tvätten har fixats för den här veckan och tid är beställd till nästa vecka. I övrigt har det varit lugnt. Jag har också fått besked om att kamerahuset som jag beställt tydligen är på väg, så jag kan hämta ut det någon gång nästa vecka.

Då går vi in i den sista veckan av valrörelsen. Vi ska på utbildning – igen – för röstmottagare i vallokalerna och det ska bli lite intressant att se vad nytt vi ska lära oss. Det är ju – jämfört med valet till Europaparlamentet i maj – betydligt mer att hålla reda på kan jag tänka mig. Tre val och en lång rad partier i varje val och på det fler väljare. Ska vi tro att valdeltagandet blir större än senast för fyra år sedan. Jag hoppas det. Det är alltid bra ju fler som avger sina röster. 

På dn.se läser jag att ett plan störtat i havet någonstans i den karibiska övärlden. Detta till följd av en ovanlig händelse som ännu inte är bekräftad. Det var ett privatplan som startat i New York och skulle till Florida. Någonstans över North Carolina hände tydligen något eftersom planet bytte kurs och drog mot Kuba. Amerikanska stridsplan gick upp och såg att kupén var nedimmat så de inte kunde se in i cockpit. Vid Kubas gräns tog kubanska stridsplan över bevakningen och efter Kuba gick planet mot Jamaica, men störtade i havet. 

I sanning en märklig olycka. En eller två personer tros ha varit ombord och de har uppenbarligen tuppat av förmodligen av syrebrist och sedan har planet gått på autopilot till dess att det inte fanns någon bensin kvar. Liknande olyckor har hänt tidigare både när det gäller mindre privatplan och större plan som opererats av kommersiella bolag. Är olyckan framme, så är den och då är det kanske inte så mycket att göra något åt.

Det här kommer jag säkert att fundera en stund på. Och på en del annat. Nu ska jag koppla av en stund genom att se slutet på en Indiana Jones-film.

Om olatheander

Har arbetat som journalist hela livet. Chefredaktör och ansvarig utgivare på Nynäshamns-Posten, Hudiksvalls-Tidningen och Norra Västerbotten. Ledarskribent, politisk redaktör och politisk chefredaktör på Västerbottens-Kuriren, Sundsvalls Tidning och Norra Västerbotten. Skrivit ledare och krönikor sedan 1976. Pensionär och nu verksam i egna firman Brola. Vill du komma i kontakt med mig går det enklast via e-post: olath47@yahoo.se
Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.