Utbildning och kamera

Det blir ett sent inlägg i dag också. I kväll har vi varit på utbildning. Valmyndigheten vill att alla som jobbar i vallokaler på söndag ska ha utbildning, även om vi gick på utbildning också inför valet till Europaparlamentet i maj. Valen till riksdagen, kommunen och landstinget är ju lite speciella, inte minst för att de är fler och det blir större koll för oss som fått ansvaret att ta emot rösterna. Allt måste och ska gå rätt till och det är mycket att tänka på.

Jag tyckte det var jättekul att arbeta som röstmottagare i maj och jag är helt säker på att jag kommer att tycka att det är minst lika kul att göra det på söndag också. Ja, redan på lördag blir det en insats när vallokalen ska ställas i ordning. Att jag missar valvakan i TV må väl vara hänt och det visste jag att jag skulle göra när jag anmälde mitt intresse att vara röstmottagare. Valvakor har jag sannerligen kollat in tidigare och nu är det ju inget akut som ska skrivas.

I dag har jag också fattat beslut om att acceptera strålningen. Den drar väl igång snart nog och nu är det bara för mig att invänta någon kallelse. Men jag är full av tillförsikt. Personalen som håller på med det må vara den enda i landet, tillsammans med sina kolleger förstås, som alltid gör ett strålande jobb.

Det mest spännande i dag har varit att jag fått mitt nya kamerahus. Omedelbart ställdes jag inför det som jag alltid ställs inför när det gäller ny teknik – hur gör man? Hur ställer man in kameran för att alla finesser ska kunna utnyttjas? Jag är rädd för att en eller annan fotograf som jag känner kommer att få en signal och en bön om att de ska ställa upp i 20-30 minuter för att åtminstone förklara det mest grundläggande. Jag ska exempelvis, enligt vad som sägs, kunna ta upp till tolv bilder i sekunden. Men var hittar jag den inställningen? Jag har suttit halva eftermiddagen och någon timme nu på kvällen utan att klura ut det. Och då blir jag så otroligt less på mig själv. Men jag hoppas på att få hjälp. Instruktionsboken var nämligen väldigt fattig på information om dessa nyttiga detaljer.

Dock är jag säker på att jag kommer att bli väldigt nöjd med kameran. Den är mångsidig, så vitt jag förstår, och ligger väl i klass med mer namnkunniga märken som Nikon och Canon. Ja, jag tror till och med att den, åtminstone i den här prisklassen som det gäller, är vassare. Men så är det också en Sony. Sony A77 ll närmare bestämt. Om jag sköter mig blir det bättre kvalitet på bilderna här på bloggen; i den mån nu bilder tas som jag väljer att lägga ut.

Kameran i all ära. Med ett halvt öra har jag lyssnat på utfrågningen av Jan Björklund och Annie Lööf i TV4. Snart är det dags för Fredrik Reinfeldt och Göran Hägglund att frågas ut. Det blir nog så att jag lyssnar mer helhjärtat på dem. 

Om olatheander

Har arbetat som journalist hela livet. Chefredaktör och ansvarig utgivare på Nynäshamns-Posten, Hudiksvalls-Tidningen och Norra Västerbotten. Ledarskribent, politisk redaktör och politisk chefredaktör på Västerbottens-Kuriren, Sundsvalls Tidning och Norra Västerbotten. Skrivit ledare och krönikor sedan 1976. Pensionär och nu verksam i egna firman Brola. Vill du komma i kontakt med mig går det enklast via e-post: olath47@yahoo.se
Det här inlägget postades i Uncategorized och har märkts med etiketterna , . Bokmärk permalänken.