Knuffar också i kväll?

Jodå, ni kan vara helt säkra på att jag kommer att lyssna också i kväll på den avslutande partiledardebatten i SVT. När partiledarna drabbade samman i går i TV4 var upplägget lite roligt med insprängda dueller i debatten. Men jag tänker mig att de åtta nu börjar bli lite trötta på varandra. Vad jag förstår är det – åtminstone – femte gången de möts samtidigt för att debattera.

Jag tror att jag kommer att känna igen alla argument från alla deltagare. Ändå kommer jag att sitta där. Det kan ju hända något överraskande. Ja, inte för att jag tror att Stefan Löfven än en gång knuffar bort Annie Lööf när hon vill räcka över ett papper som Löfven tidigare efterlyst. Nej, men han kanske knuffar bort någon annan. Vänsterpartiets Jonas Sjöstedt kanske – ur en eventuellt kommande regering som domineras av Socialdemokraterna? Alliansens företrädare har ju länge velat ha besked om hur Löfven ska klara att fixa en regering och få ihop en politik som någorlunda lever upp till alla löften som avgivits.

Den hand som Löfven sträckt ut över blockgränsen i förhandssnacket kommer inte att anammas av de mindre partierna i alliansen i alla fall. Lööf garanterat, men även Björklund, Hägglund och Reinfeldt uppfattar säkert den utsträckta handen numera som en knuffande näve. Måhända att Sjöstedt får känna av den i kväll..?

Ja, nu är det inte långt kvar till dess att valet ska äga rum, rösterna räknas och vi får nya styren i kommuner, landsting och riksdagen. På sina håll kanske det inte blir så stora förändringar, på andra håll blir det säkert maktskiften. Här i Skellefteå undrar jag om det kommer att ske. Allianspartierna har förvisso varit på alerten på det lokala planet, men det har också Socialdemokraterna varit. Det är ju ganska stor förändring som måste ske om allianspartierna ska kunna ta makten och då måste nog både Vänsterpartiet och Miljöpartiet också alliera sig med alliansen för att få till stånd ett sådant där regnbågsstyre som tvingar Socialdemokraterna i opposition.

Nej, det tror jag inte riktigt på. I landstinget hoppas jag däremot på en förändring och på riksplanet tror jag faktiskt att det skulle vara bra om allianspartierna får fortsätta regera.  Men bara då om Moderaterna försvagas så att de övriga partierna faktiskt får mer att säga till om. För nytänkandet är inte särskilt utpräglat nu hos Moderaterna på riksplanet och hur det är i de andra partierna är det inte så många som vet, eftersom deras visioner inte alltid släpps fram. Inte ens i valrörelsen som ju bygger på att partierna ska visa upp en enad fasad där bara kända åsiktsskillnader ventileras.

Om olatheander

Har arbetat som journalist hela livet. Chefredaktör och ansvarig utgivare på Nynäshamns-Posten, Hudiksvalls-Tidningen och Norra Västerbotten. Ledarskribent, politisk redaktör och politisk chefredaktör på Västerbottens-Kuriren, Sundsvalls Tidning och Norra Västerbotten. Skrivit ledare och krönikor sedan 1976. Pensionär och nu verksam i egna firman Brola. Vill du komma i kontakt med mig går det enklast via e-post: olath47@yahoo.se
Det här inlägget postades i Uncategorized och har märkts med etiketterna , , . Bokmärk permalänken.