Sena beslut

Sex timmar hittills har jag tjänstgjort i ”mitt” valdistrikt. Det har varit trevligt och roligt och det har gått bra. En känsla har jag fått och det är att valdeltagandet nog kommer att öka jämfört med förra valet till riksdag, kommun och landsting. Det är bara en känsla. Jag skulle gissa på att valdeltagande kommer att närma sig eller vara omkring 90 procent, vilket i så fall skulle vara helt fantastiskt.

Om en timme – ungefär – stänger vallokalerna för röstning. Och då börjar vi som tjänstgör som valförrättare att räkna rösterna. Det är ett grannlaga arbete kan jag försäkra. I EU-valet i maj fick vi räkna om ett par gånger. Antalet inprickade i vallängden ska stämma med antalet avgivna valkuvert och när de sprättas så ska antalet röster på de olika partierna stämma överens med antalet röstande. Så ska det vara i alla tre valen.

Mitt jobb har hittills varit att dela ut valkuvert till väljarna och fråga om de har legitimation med sig. Ett par personer har glömt det och fått gå hem och hämta det för att få rösta. Jag har också hjälpt en del personer bakom skärmen att stoppa i de valsedlar som de valt i kuverten. Och så har jag kollat så att det har funnits valsedlar för alla partier i de ställ där de ska vara.

Sammantaget kan det tyckas vara uppgifter som inte är så betungande. Och kanske är det så, men det är viktiga uppgifter, tycker jag. Jag har under mina pauser sett nyheter om att det i vissa kommuner har försvunnit valsedlar för vissa partier och detta har skett på ett systematiskt sätt. Det har inte hänt hos oss. Tack och lov för det.

En annan uppgift har varit att svara på frågor från väljare som inte riktigt vet hur själva valproceduren går till. Till min egen förvåning (fast det har jag inte låtit någon märka hoppas jag) har jag fått frågor om vad landstinget är för något och vad partierna står för. Jag har inte talat om vad partierna står för eftersom det inte är valförrättarnas uppgift, men jag har mycket kortfattat informerat om att landstinget är den församling som har huvudansvaret för sjukvården.

I mitt stilla sinne har nog en och annan tanke farit igenom huvudet att det nog inte skulle vara så tokigt med lite mer samhällskunskap i skolorna…

Jag har heller inte kunnat undgå att märka att ganska många väljare bestämmer sig i sista stund. Faktiskt så sent som när de står framför stället där partiernas valsedlar finns. Det har förvånat mig, men det borde det kanske inte ha gjort. I val efter val säger forskarna att väljarna bestämmer sig allt senare och det är väl då ett tecken i tiden att man kan bestämma sig också så sent som de över huvud taget är möjligt.

Nu blir det garanterat inget mer skrivet här på bloggen i kväll. Jag kan inte tro att rösträkningen för alla tre valen blir klar på fyra timmar även om man kan hoppas att så blir fallet.

I morgon blir det träning och jobb på morgonen och förmiddagen och sedan kommer jag att sitta framför datorn för att mer i detalj studera valresultatet i kommer och landsting som jag är intresserad av. Det ska bli verkligt spännande.

Om olatheander

Har arbetat som journalist hela livet. Chefredaktör och ansvarig utgivare på Nynäshamns-Posten, Hudiksvalls-Tidningen och Norra Västerbotten. Ledarskribent, politisk redaktör och politisk chefredaktör på Västerbottens-Kuriren, Sundsvalls Tidning och Norra Västerbotten. Skrivit ledare och krönikor sedan 1976. Pensionär och nu verksam i egna firman Brola. Vill du komma i kontakt med mig går det enklast via e-post: olath47@yahoo.se
Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.