Blev galen i morse

Jag vill bara, så här mitt på dagen när tvättmaskinerna går, berätta att jag blev riktigt duktig förbannad i morse. Det brukar jag inte bli. Min självbild visar att jag har ett gott humör och att det minsann inte är lätt att få mig att brusa upp.

Men i morse brast det. Totalt. Som vanligt skjutsade jag hustrun till jobbet vid sjutiden. Det var mysigt dimmigt. Efter Viktoriabron på väg söderut mot rondellen kommer en buss från Skelleftebuss i vänsterfilen. Jag ligger i 70 km/tim och bussen körde fortare. När den främre delen av bussen har passerat mig lägger sig bussföraren helt utan förvarningar i högerfilen och om jag inte hade tvärnitat så hade jag blivit mer eller mindre massakrerad. Ja, bilen åtminstone.

Det verkade som om busschauffören glömt bort att han körde en ledbuss och att han faktiskt hade 15-20 meter fordon bakom sig när han svängde in framför mig.

Att jag blev galen berodde naturligtvis på att jag blev lite rädd. Nu skulle jag min själ visa busschauffisen hur det var. Så efter rondellen drog jag förbi honom och svängde in precis framför honom. Sedan låg jag framför honom till dess att jag svängde in på Gymnasievägen. Då gav jag honom fingret. Han tittade bara konstigt på mig.

Men det kändes gott att få ”ge igen”. Även om han inte fattade någonting, busschauffören.

Om olatheander

Har arbetat som journalist hela livet. Chefredaktör och ansvarig utgivare på Nynäshamns-Posten, Hudiksvalls-Tidningen och Norra Västerbotten. Ledarskribent, politisk redaktör och politisk chefredaktör på Västerbottens-Kuriren, Sundsvalls Tidning och Norra Västerbotten. Skrivit ledare och krönikor sedan 1976. Pensionär och nu verksam i egna firman Brola. Vill du komma i kontakt med mig går det enklast via e-post: olath47@yahoo.se
Det här inlägget postades i Uncategorized och har märkts med etiketterna . Bokmärk permalänken.

3 kommentarer till Blev galen i morse

  1. Moa skriver:

    Ursäkta att jag skrattar, men jag trodde aldrig att du skulle ge någon fingret…

Kommentarsfältet är stängt.