Allt enligt ritningarna

Dagarna rullar på så snabbt. Ännu en gång en fredag som man får uppleva. Kul. Fast jag har inte ännu accepterat det där med fredagsmys; begreppet som tydligen är 20 år gammalt. 20 år – ja, ni ser hur snabbt det går. Jag tycker det var nyss som man hörde ordet första gången. Och 20 år sedan Estonia gick under. Tiden försvinner fort och händelserna som man minns så väl trots ökat tidsavstånd förträngs till dess de blir aktuella igen av något skäl. Nya händelser inträffar som man försöker minnas till dess att de trängs undan.

Tempot är högt och i mitt stilla sinne funderar jag på om det är därför som litet äldre personer allt oftare tänker tillbaka på hur det var. Att man tänker tillbaka på det som hände för länge sedan när tempot var lägre och man faktiskt hann med att begrunda vad man varit med om. Men nej – det är nog andra faktorer som gör att dåtiden aktualiseras ibland. Nostalgi kan det ju inte vara eftersom allt sannerligen inte var bättre förr. Men på något sätt kan man – i alla fall jag – hitta korn av humor i även trista och mörka händelser som hände för länge sedan.

I dag höll talman Per Westerberg och Socialdemokraternas ledare Stefan Löfven gemensam presskonferens. Det givna beskedet gavs att Löfven satsar på att bilda regering med Miljöpartiet och att han är övertygad om att han får igenom en budget.

Ingen hade väl trott något annat. Sedana i går pratar tydligen Löfven med Vänsterpartiets Jonas Sjöstedt som ju först och främst vill ha någon form av garantier i kampen mot vinster i välfärden innan han och hans parti sätter sig och tittar på det tänkta budgetförslaget som Socialdemokraterna och Miljöpartiet skissat på. Sjöstedt har utåt tonat ner retoriken, vilket också är helt enligt ritningarna. För trots den höga svansföringen kommer han inte att sänka en socialdemokratiskt ledd regering.

I dag har jag jagat folk på regeringskansliet. Jag vill ha tag på en speciell person för en grej som jag kanske har på gång. Och då gäller det att skynda sig på innan både politiker och tjänstemän försvinner från departementen. Det är ju skiftbyte på gång och det är alltid intressant.

De som sitter där nu och sköter regerandet (landet måste ju ha en regering) gör inte många knop. Jag kan tänka mig att de flesta politiskt tillsatta tjänstemännen och -kvinnorna håller på att packa ner sina prylar i flyttkartonger om de inte är ute på stan och söker nya jobb. Innan de nya makthavarna har kommit in på Rosenbad och andra platser där departementen huserar med sina tjänstemän så kommer det att dröja ett bra tag. Dels är det många som ska rekryteras, dels ska de lära känna nya kolleger, lära sig hitta i lokalerna och faktiskt få ett arbete att fungera. I den aspekten tror jag att det kan dröja en bra bit in på våren innan regeringsarbetet börjar fungera smidigt och friktionsfritt. Alla är ju nya på sina platser, såvida Löfven inte hittar någon partikamrat som tidigare varit minister – Margot Wallström är ju ett hett namn.

Jo, vi får se hur det går. Tids nog. Och sedan återstår att se hur länge vi kommer ihåg det som händer nu…

Om olatheander

Har arbetat som journalist hela livet. Chefredaktör och ansvarig utgivare på Nynäshamns-Posten, Hudiksvalls-Tidningen och Norra Västerbotten. Ledarskribent, politisk redaktör och politisk chefredaktör på Västerbottens-Kuriren, Sundsvalls Tidning och Norra Västerbotten. Skrivit ledare och krönikor sedan 1976. Pensionär och nu verksam i egna firman Brola. Vill du komma i kontakt med mig går det enklast via e-post: olath47@yahoo.se
Det här inlägget postades i Uncategorized och har märkts med etiketterna , , , . Bokmärk permalänken.