Röksugna? Eller vad?

Förra hösten noterade vi att fimpar försvann från askkoppen på balkongen. Efter lite spaning kom vi på att det var talgoxar som snodde fimparna och stack iväg med dem. Nu uppträder samma fenomen och jag blir mer och mer övertygad om att de använder dem för att isolera någon plats där de bor under vintern.

Det känns lite lustigt att samtidigt som jag – hittills lyckosamt – försöker hålla mig från tobaken, så räds inte talgoxarna att närma sig de nikotinfyllda filtren.

DSC00947

Landar på bordet och kollar in läget.

DSC00948

Hoppar upp på askkoppen, varifrån fimparna redan hämtats på morgonen. Askkoppen lite skymd av burken med vatten där också fimpar stoppas.

DSC00954

Finns det månne något på golvet som är lättare att hämta?

DSC00958

Nej, men jag ger inte upp.

DSC00962

Och ingenting ligger i locket. Fast i burken…

DSC00963

Måste kolla bättre.

DSC00966

Jo, banne mig. Den som står upp där nere borde jag kunna nå.

DSC00968

Jooo. Det går..!

DSC00970

Så där ja. Det syns kanske inte bra. Men fimpen, som nyss låg i burken, håller jag i näbben. Dags att dra härifrån.

Om olatheander

Har arbetat som journalist hela livet. Chefredaktör och ansvarig utgivare på Nynäshamns-Posten, Hudiksvalls-Tidningen och Norra Västerbotten. Ledarskribent, politisk redaktör och politisk chefredaktör på Västerbottens-Kuriren, Sundsvalls Tidning och Norra Västerbotten. Skrivit ledare och krönikor sedan 1976. Pensionär och nu verksam i egna firman Brola. Vill du komma i kontakt med mig går det enklast via e-post: olath47@yahoo.se
Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

2 kommentarer till Röksugna? Eller vad?

  1. john-olof vinterhav skriver:

    Dålig stil att låta talgoxarna städa upp efter dig! Skäms på dig!

  2. Moa skriver:

    Gud så roligt att se! Jättefina bilder. Talgoxarna var och pickade på tavlan på dig som hänger på min balkong också!

Kommentarsfältet är stängt.