Förbjud alkoholen på krogarna

I dag har Folkhälsomyndigheten presenterat sitt utredningsförslag om hur allmänheten ska undvika att utsättas för tobaksrök på offentliga platser. Det var alliansregeringen som bestämde att utredningen skulle göras och i dag fick den nya regeringen ta emot förslagen. Och det kommer nog att bli ytterligare skärpningar.

Utredningen landar nämligen i att rökning ska förbjudas på uteserveringar, i entréer, på lekplatser och idrottsanläggningar och utomhusarenor samt på hållplatser och perronger. Jag har rökt i decennier och håller just nu ivrigt på att försöka hålla mig ifrån tobaken för att i alla fall inte förvärra det som kan vara dåligt. Men jag vet inte om jag håller med Folkhälsomyndigheten och det den föreslår. Rökare jagas bort från den ena platsen till den andra.

Alla som röker här i landet i dag är medvetna om att det är farligt. Men det är inte någon illegal verksamhet som rökarna ägnar sig åt. Tobak finns att köpa på många ställen. Att rökning är förbjuden inomhus på offentliga platser är fullt förståeligt. Men att det nu också ska bli förbjudet att röka utomhus på offentliga platser tycker jag är lite väl dramatiskt.

Som rökare har du verkligen fått lära dig att ta hänsyn till andra. Som rökare vandrar du ut från din arbetsplats och beger dig långt från entrén för att röka där det är tillåtet att röka – ibland så långt som 75-100 meter från ingången (som vid sjukhuset). Som rökare ställer man sig inte bland ickerökare och blossar och en rökare har blivit drillad i att söka enskildhet just på perronger och andra ställen där det finns folk. På lekplatser röker man väl inte ändå eftersom det finns barn i närheten…

Jag har länge reagerat mot försöken att jaga rökare bort från alla platser där det finns folk. Och jag har många gånger satt myndigheternas attityd till rökningen i relation till myndigheternas attityd till alkoholen.

Jo, jag har skrivit och faktiskt i detta sammanhang ansett att alkoholen borde förbjudas på krogarna. Tobaksbruket är redan förbjudet där eftersom röken utgör en hälsofara för personalen och övriga gäster. Men alkoholen då? Den utgör sannerligen också en hälsofara för dem som dricker, för personalen och för övriga gäster. Personligen föredrar jag passiv rökning framför skrålande och stökiga människor som dragit i sig fem-sex starköl eller ännu fler eller en vinare eller några shots. Människor som är högröstade, som skriker för att göra sig hörda, som inte sällan blir bråkiga – det är inte något sällskap som jag vill ha när jag går på krogen och betalar dyrt för att få uppleva en god måltid.

Men ingen lyssnar på den som vill förbjuda alkoholen på allmän plats. Nej, även vid tillfälliga arrangemang så beviljas utskänkningstillstånd. Ta bara Stadsfesten här i stan. Folk gillar att sitta i öltälten så mycket att de struntar i att gå och lyssna på de dyra och välkända artisterna. Att få dricka alkohol tycks vara en mänsklig rättighet i betydligt större utsträckning än att få ta ett bloss, trots att alkoholens skadeverkningar är så mycket mer omfattande i samhället än någonsin rökningen har varit, är och kommer att bli.

Så om Folkhälsomyndigheten värnar folks hälsa – gör något för att begränsa alkoholkonsumtionen i landet. Om ni vågar…

Om olatheander

Har arbetat som journalist hela livet. Chefredaktör och ansvarig utgivare på Nynäshamns-Posten, Hudiksvalls-Tidningen och Norra Västerbotten. Ledarskribent, politisk redaktör och politisk chefredaktör på Västerbottens-Kuriren, Sundsvalls Tidning och Norra Västerbotten. Skrivit ledare och krönikor sedan 1976. Pensionär och nu verksam i egna firman Brola. Vill du komma i kontakt med mig går det enklast via e-post: olath47@yahoo.se
Det här inlägget postades i Uncategorized och har märkts med etiketterna , . Bokmärk permalänken.

4 kommentarer till Förbjud alkoholen på krogarna

  1. Moa skriver:

    Inte alla rökare är så hänsynsfulla som du varit, pappa. Tyvärr. Och det finns många platser som jag tycker det är olämpligt att röka på.
    Jag tycker OCKSÅ att det dricks alldeles för mycket idag. Jag vet att det aldrig skulle gå att förbjuda alkoholen (eller, för den delen, rökning), men faktum är att de nog båda två skulle drogklassas och bli illegala substanser om de introducerades idag.

  2. rutuno skriver:

    Jag håller med, Ola. Att förbjuda rökning utomhus är att gå för långt. Jag slutade röka för 24 år sedan. Det är jag glad för i dag. Jag minns att jag tuggade nikotintuggummi i två år tills tandläkaren sa stopp. Men alkoholen, mina glas vin, rår inget tuggummi på…. så jag fortsätter.

  3. rutuno skriver:

    Mamma hette Rut och pappa Uno, rutuno. Om du undrar vem det är… Det är bara jag Ola, Peter – pd-online.

Kommentarsfältet är stängt.