Missade motiv

Så har ytterligare en vecka gått. När jag är ute och kör så har jag alltid kameran med mig för den händelse att det skulle dyka upp något. Det gjorde det i dag, men jag hann inte med och det är ju inte så där väldigt klokt att försöka köra och fotografera samtidigt, även om det tekniskt är möjligt. Det första jag tänkte ta bilder på var en svan som flög parallellt med E4 söderut på cirka 20 meters höjd. Jag låg i 90 km/tim och närmade mig bara långsamt så svanens hastighet måste ha varit runt 75-80 km/tim. Det var fint att skåda den snett underifrån. Den uppåtgående solen speglade sig så fint i de vita vingarna.

Det var ett motiv som jag missade därför att jag låg på den smalare delen av vägen där körbanorna åtskiljs genom vajerräcken. Det är som sagt inte tillrådigt att ”skjuta” från höften när det inte finns vingelmån på vägen. När det andra motivet dök upp var det likadant, men då hann jag i ärlighetens namn inte ens tänka tanken att greppa kameran förrän tillfället var förbi. Strax innan gränsen till Umeå kommun satt i ett kalt träd vid sidan av vägen sex orrar uppflugna. Vackert.

Så det enda jag tog bild på visade sig vara detta. Marsjön – där jag ordentligt stannat vid rastplatsen. Det gjorde jag innan svanen och orrarna dök upp. Men den bilden får väl duga som illustration ändå… Om inte annat visar den hur isen börjat lägga sig.

DSC00981

Vad annat är värt att orda om (ja, det var kanske inte ens det som redan sagts)? Kriminalvårdens transporttjänst har visat sig vara generösa mot sina anställda som eskorterar flyktingar åter till sina hemländer. På vägen tillbaka – oftast – händer det titt som tätt att personalen stannar till ett par, ibland tre, nätter i någon europeisk stad på goda hotell innan de fortsätter hem. Goda hotell är detsamma som femstjärniga sådana. Och när hemresan sedan är mer än tre timmar så har de flugit businessklass.

Det här strider förstås mot det resereglemente som finns, men inom myndigheten har man gjort det här så länge att det utvecklats till en praxis. Och när det blivit en praxis så har det uppfattats som gällande regler. 240 miljoner kostade resorna förra året vilket är 20 miljoner kronor mer än året dessförinnan trots att resorna var färre förra året än ett år tidigare. Hotellen drog en kostnad på ungefär 60 miljoner kronor. Nu ska myndigheten se över hur det fungerar, vilket naturligtvis inte är en dag för tidigt.

Det förtjänar verkligen att nämna att det är SR-programmet Kaliber i P1 som tagit fram den nyheten.

I dag har det också blivit känt att SD-ledaren Jimmie Åkesson sjukskriver sig för utbrändhet. Jo, så kan det säkert vara. Han har ju flackat och farit runt omkring i landet i två valrörelser och under tiden fått mycket kritik. Säkert har det tagit mer än han har låtit ge sken av. Hur länge han blir borta återstår att se, liksom vad som händer med partiet under hans frånvaro, som blir minst till och med november.

I kväll har det också offentliggjorts att försvarsmakten dragit igång en omfattande ubåtsjakt i Stockholms skärgård. En pålitlig källa har tydligen sett något i vattnet som definitivt inte tillhör det svenska försvaret, så nu är jakten igång. Det var länge sedan sådan jakt pågick.

Det jag spontant kom att tänka på är om det kan vara Erik Westerbergs ubåt som är ute och körs. Men den såldes väl till västkusten, har jag för mig. Hoppas försvaret är informerad om var den håller hus och när den är ute och kör.

Nog nu för i dag.

Om olatheander

Har arbetat som journalist hela livet. Chefredaktör och ansvarig utgivare på Nynäshamns-Posten, Hudiksvalls-Tidningen och Norra Västerbotten. Ledarskribent, politisk redaktör och politisk chefredaktör på Västerbottens-Kuriren, Sundsvalls Tidning och Norra Västerbotten. Skrivit ledare och krönikor sedan 1976. Pensionär och nu verksam i egna firman Brola. Vill du komma i kontakt med mig går det enklast via e-post: olath47@yahoo.se
Det här inlägget postades i Uncategorized och har märkts med etiketterna , , , . Bokmärk permalänken.