2014 års säsong är slut

En dag utan stress. En dag utan att behöva resa till Umeå. En dag när jag glömde bort tiden som jag bokat i tvättstugan. Och en dag med fotboll. Sunnanå spelade sin sista match för säsongen mot Sirius och fick stryk. Det var inte någon kul avslutning, men förlusten inskränkte sig till 0–1. Och Sunnanå hade flera chanser att kvittera. Det ville sig dock inte, så det blev som det blev.

Personligen tycker jag det är skönt att säsongen är över. Fotboll ska spelas när det är sommar, tycker jag. Med det menar jag att det åtminstone ska vara överkomliga tio grader plus eller mer. Inte som i dag någon minusgrad som sedan förvandlades till kanske en eller två plusgrader. Det är kallt att stå och plåta. Det är kallt att sitta och titta. Fötterna blir kalla. Och händerna. Åtminstone på mig som inte – och förmodligen aldrig – haft förstånd att klä mig ordentligt (i alla tider har jag ju bara klätt mig för att klara mig till och från bilen…).

Nja, riktigt så illa har det väl inte varit. Men halsduk har jag inte haft på mig sedan i slutet av 1960-talet och långkalsonger har jag inte burit sedan vintern 1966-67 när jag gjorde lumpen. Så det är väl några skäl till att jag brukar frysa under vintrarna.

Vi ska dock inte ta ut eländet i förväg, utan mer skratta åt det. Dagarna går ju lika fort vare sig de är bra eller dåliga, så vintern (kommer den i natt eller i morgon?) är väl snart över. Det är ju bara litet drygt två månader kvar till dess att vintersolståndet äger rum och det åter börjar bli ljusare.

Nere i Stockholms skärgård jagar vår militär fortfarande efter något som kan ha kränkt vårt farvatten. Enligt sena uppgifter från Svenska Dagbladet är det tydligen en skadad rysk ubåt som behöver hjälp för att ta sig ut från skärgården. Om det är så och om ubåten i så fall fortfarande är kvar, så kanske det finns en chans att vår militär får tag på den. Det skulle vara intressant.

Vi får väl se hur det går. Marinen har ju nedrustat kraftigt – ja, alla vapenslag har gjort det – sedan 1980-talet så det blir väl nästan turligt om vi lyckas få tag på något. Som alltid får vi väl se hur det går.

Apropå fotboll. Under senare delen av säsongen kom det in en tjej i Sunnanås A-trupp – Christine Tjärnlund. Jag tror att hon precis har fyllt 17 år. Hon kommer, om hon fortsätter att utvecklas som hittills och om hon själv vill, att bli något stort. Tror jag. Det säger jag samtidigt som jag hoppas att hon vill spela kvar i Sunnanå i ytterligare flera säsonger. I dag fångade jag henne på flera bilder, varav den här nedan är en.

DSC01026

 

 

Om olatheander

Har arbetat som journalist hela livet. Chefredaktör och ansvarig utgivare på Nynäshamns-Posten, Hudiksvalls-Tidningen och Norra Västerbotten. Ledarskribent, politisk redaktör och politisk chefredaktör på Västerbottens-Kuriren, Sundsvalls Tidning och Norra Västerbotten. Skrivit ledare och krönikor sedan 1976. Pensionär och nu verksam i egna firman Brola. Vill du komma i kontakt med mig går det enklast via e-post: olath47@yahoo.se
Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.