Smarta fåglar och annat

Jag kan inte låta bli att fascineras av fåglar. Kråkfåglar är smarta. Skatan är en kråkfågel om jag snappat allt rätt. Jag skriver att de är smarta, eftersom jag inte tror att man kan kalla dem intelligenta. Ja, strunt detsamma vad man kallar det. Helt klart kan de räkna ut olika saker.

I går när jag körde till Umeå var det ett par hundra meter från den stora inledande rondellen vid Umeå ett djur som blivit påkört och dödat. Inte särskilt stort och jag hann inte se vad det var. Det jag lade märke till var att det var sex-sju skator där som kalasade på liket. Men det var en stressig måltid. När jag kom var de tvungen att flytta på sig och när jag passerat såg jag i backspegeln att de kom ut på vägen igen för att flyga bort när bilen bakom mig närmade sig deras lunch.

Det är ju inte nyttigt att vara stressad och käka. Jag vet inte om det var skälet till vad som hänt det senaste dygnet. För i dag på förmiddagen så hade uppenbarligen skatorna gemensamt på något sätt flyttat sin mat en halvmeter utanför vägbanan. Där var de idag, såg jag. Inte fullt så många. Kanske bara fyra-fem, men där satt de i lugn och ro. Jag är övertygad om att de gemensamt kommit på att det inte var särskilt nyttigt för dem att käka mitt i trafiken och bestämt sig för att göra något åt det. För jag tror inte att Trafikverket eller någon enskild bilist har stannat för att flytta på djuret så att skatorna skulle få en stillsammare och tryggare tillvaro.

Ja, det är bara en detalj i tillvaron som jag råkade lägga märke till. Och nu är det bara två resor kvar, vilket jag ser fram emot än mer, än jag i går såg fram emot att det var tre kvar. Om ni förstår vad jag menar.

Bland nyheterna har jag förstått att Oscar Pistorius, ”blade runner”, nu har fått sin dom. Fem års fängelse blev det för ”klandervärt mord” som det heter i Sydafrika. Det motsvarar väl dråp eller vållande till annans död här i Sverige. Vad Pistorius gjorde vet kanske de allra flesta; han sköt ihjäl sin fästmö när han avlossade fyra skott mot toalettdörren. Dit, till toaletten, hade fästmön tydligen tagit sin tillflykt efter ett gräl och Pistorius sköt mot dörren i tron att det var en inbrottstjuv där. Jo, jo…

Eländet inom medierna fortsätter. Sedan tidigare har det aviserats att Expresskoncernen i Göteborg och Malmö ska ta bort sina ledar- och kulturskribenter. Tio tjänster. Förödande. I dag kom beskedet att ytterligare drygt 50 tjänster ska bort vara 40 på redaktionen i Stockholm. Bland annat ska alla fasta fotograf och bildredaktörstjänster bort och sju tjänster på sportredaktionen. Jag gillar verkligen inte utvecklingen, även om mina känslor för ”kvällspressen” väl aldrig varit så där väldigt varma. Men Expressen hade en gång i världen en samhällsgranskande ambition som försvann efter det att Bo Strömstedt slutat som chefredaktör 1991. I alla fall som jag uppfattat det.

Vad som händer nu på och med tidningen är osett. Frilansmaterial när det gäller foto och förlitande på att allmänheten plåtar med sina telefoner – det är väl strategin för att vara på plats när något händer. Vilket självklart försämrar den eventuella kvalitet som finns på tidningen i dag.

Med facit i hand är jag oerhört glad och tacksam över att jag har haft turen att vara verksam i branschen när jag var det. Det var ett roligt, härligt, givande och kreativt yrkesliv som bjöd toppar och dalar, men som var kul och intressant precis varje dag i mer än 37 år. Fortfarande är det så kul att jobba och jag är glad och tacksam för att jag kan och får frilansa en smula.

 

Om olatheander

Har arbetat som journalist hela livet. Chefredaktör och ansvarig utgivare på Nynäshamns-Posten, Hudiksvalls-Tidningen och Norra Västerbotten. Ledarskribent, politisk redaktör och politisk chefredaktör på Västerbottens-Kuriren, Sundsvalls Tidning och Norra Västerbotten. Skrivit ledare och krönikor sedan 1976. Pensionär och nu verksam i egna firman Brola. Vill du komma i kontakt med mig går det enklast via e-post: olath47@yahoo.se
Det här inlägget postades i Uncategorized och har märkts med etiketterna , , , . Bokmärk permalänken.