Budget och slut i Umeå

I morse åkte jag först till Stigs konditori för att köpa en tårta. Sedan åkte jag till Umeå. Det var dags för den 23:e och sista strålningen och innan jag gick in till den presentade jag den härliga och roliga personalen vid ”behandlingsapparat 1” tårtan. Jag kan tänka mig att de behöver lite uppskattning och att de kanske inte får det av alla. Visst fanken har de ställt till det för mig, men de har gjort det med gott humör och då är det bara att bjuda tillbaka. Biverkningar blir det ju av det mesta här i livet.

Faktiskt passade jag på att köra en minimal mannekänguppvisning för dem. I just mitt fall får man ju gå in till strålningsmaskinen i kallingarna. Och dagen till ära hade jag tagit de som dottern köpte åt mig i florens. De har motiv fram och bak på just den del som omfattar Michelangelos staty av David och dess mitt med de ädla delarna på rätt plats. Jag tror att det uppskattades. Eftersom jag en gång för sisådär 62 år sedan gick mannekäng (tillsammans med bland andra Anita Ekberg och Gunilla Pontén) för Hedbergs ekipering i Karlskrona visste jag hur man skulle göra. Så jag gjorde en liten piruett där på golvet så att personalen fick se ”David” både framifrån och bakifrån.

Det är skönt att det är över, vilket jag innerligt hoppas att det är. Det har ju på de senaste fem veckorna blivit nästan 700 mil och hela tiden mellan Skellefteå och Umeå. Men hellre tiden i bilen än ännu längre tid på bussar för att inte tala om en nästa evig tid på patienthotellet Björken.

I Umeå passade jag även på att hälsa på en tidigare arbetskamrat på Västerbottens-Kuriren, Berit Bylund och hennes man Sven Olov. Jisses – det var minsann åratal sedan vi senast sågs (jag slutade på VK 1989) men under senare tid har vi haft en del kontakt vid Facebook. Det var verkligen kul och givande att hälsa på dem och i lugn och ro sitta och prata om vad som varit och vad som är.

Den stora inrikespolitiska händelsen i dag var självklart att regeringen presenterade sitt budgetförslag. Den efterföljande debatten i riksdagen tyckte jag var kul att lyssna på eftersom alla partier utom Vänsterpartiet hade nya ekonomisk-politiska talespersoner. Finansministern Magdalena Andersson är ju också ny (hon har inte tidigare haft en riksdagsplats). Vänsterpartiets Ulla Andersson har ju varit partiets talesperson i ekonomiska frågor. I övrigt var det nya ansikten och nya stämmor. Det var skojigt att lyssna på.

Innehållet i budgeten har jag naturligtvis inte studerat i detalj själv, utan fått mig till livs via olika medier. Det är helt klart att regeringen med Vänsterpartiets hjälp satsar på den offentliga välfärden. Ersättningar till sjuka och arbetslösa räknas upp och skatter höjs. Den halverade arbetsgivaravgiften för ungdomar (upp till 26 år) tas bort och det blir dyrare för arbetsgivare att ha personer äldre än 65 år anställda (ja, det blir en löneskatt också för äldre som kör verksamhet i egen firma med 8,5 procent).

Just detta att göra det dyrare att anställa unga och äldre tror jag kommer att verka hämmande på arbetsmarknaden. Socialdemokraterna har ju talat om ungdomar i stället ska få så kallade traineejobb i offentliga sektorn och på det sättet få in en fot på arbetsmarknaden. Nu blir antalet traineejobb inte alls så många som aviserats och då tror jag att regeringens tänkande havererar när det landar i verkligheten.

Men vi får se. Det är ju faktiskt inte ens säkert att budgetförslaget går igenom i riksdagen. Så sent som i går fick ju statsminister Stefan Löfven bakläxa av EU-nämnden när det gäller vilken linje som Sverige skulle inta i EU:s toppmöte om klimatpolitiken. Det hela slutade med att Löfven i dag måste föra fram den linje som allianspartierna har bestämt sig för.

Att leda en minoritetsregering är inte lätt och blir definitivt inte lättare om stödet inte räcker till majoritet ens om man förlitar sig på de trogna, men nu lite tuffare, vapendragarna i Vänsterpartiet.

Om olatheander

Har arbetat som journalist hela livet. Chefredaktör och ansvarig utgivare på Nynäshamns-Posten, Hudiksvalls-Tidningen och Norra Västerbotten. Ledarskribent, politisk redaktör och politisk chefredaktör på Västerbottens-Kuriren, Sundsvalls Tidning och Norra Västerbotten. Skrivit ledare och krönikor sedan 1976. Pensionär och nu verksam i egna firman Brola. Vill du komma i kontakt med mig går det enklast via e-post: olath47@yahoo.se
Det här inlägget postades i Uncategorized och har märkts med etiketterna , , , , , . Bokmärk permalänken.

2 kommentarer till Budget och slut i Umeå

  1. rutuno skriver:

    Den mannekänguppvisningen skulle jag ha velat se. Hade du kameran med dig? Tänk att du har mannekängat med Anita Ekberg. Det är stort. Och skönt att strålningen är över. Hoppas du får vara frisk nu Ola. Hälsn/Peter

Kommentarsfältet är stängt.