Musikskatter

I dag har det inte hänt något som vare sig höjde blodtrycket eller pulsen på mig. Jag har jobbat och jag har handlat. Suttit länge vid datorn för att informera mig om vad som händer runt om i landet och lite i andra länder. Jag har kollat tipset (jag vann inte den här helgen heller; jag gör det väldigt, väldigt sällan på de stående raderna. Och slår det till så brukar det bli någonstans mellan 20 och 30 spänn).

Nu under kvällningen har jag tittat på Så mycket bättre på TV4. I kväll var det Orup som var huvudperson och det som slår mig nästan varje omgång av detta program är hur mycket musik som har gjorts och görs. Orup har skrivit massor av musik och det är många bra låtar som kommit ur hans penna eller huvud eller dator – eller hur man nu beter sig för att komponera musik och skriva text.

Och så något som får bli som min klagan – jag hoppas ivrigt att såren som strålningen orsakat ska läka fort. Därmed är allt sagt om det.

I dag var det nästan 70 000 personer som skrev högskoleprovet. Jag har i många år varit lite nyfiken på det. Inte för att jag tänker söka in till någon utbildning, utan mer för att kolla vilken poäng som man skulle kunna få. Det enda som brukar presenteras i tidningarna är ju ord-delen – vad olika ord betyder. Där brukar jag få full pott och det vore på ett sätt lite märkligt om jag inte skulle få det eftersom jag jobbat med ord hela livet. Så blev det också i dag. Så än hänger man med på den delen i alla fall.

Andra delar skulle kanske inte gå så bra. Men det får jag aldrig veta. Matte och geometri har exempelvis aldrig varit några starka grenar för mig. Språk läste jag i gymnasiet så det räckte och blev över. Det är ju kul och jag önskar att jag hade bättre språkkunskaper. Nu tar man sig fram på engelska, men det skulle vara häftigt att kunna prata arabiska (jag kan bara enstaka ord), franska (samma sak där) och – ja, varför inte tyska och spanska. Kinesiska (fast det heter väl inte så) är ett stort språk som förmodligen kommer att bli än viktigare i framtiden, men tanken på att lära mig det känns överväldigande varför det aldrig kommer att ske.

Det är väl så, gissar jag, att om jag skulle lära mig ett nytt språk så måste jag bo i landet i fråga en längre tid. Och om det någonsin blir så återstår väl att se.

Ja, det blev bara surr det här. Inget innehåll. Och så får det väl vara då och då. I morgon blir det mer jobb.

 

Om olatheander

Har arbetat som journalist hela livet. Chefredaktör och ansvarig utgivare på Nynäshamns-Posten, Hudiksvalls-Tidningen och Norra Västerbotten. Ledarskribent, politisk redaktör och politisk chefredaktör på Västerbottens-Kuriren, Sundsvalls Tidning och Norra Västerbotten. Skrivit ledare och krönikor sedan 1976. Pensionär och nu verksam i egna firman Brola. Vill du komma i kontakt med mig går det enklast via e-post: olath47@yahoo.se
Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.