Riskfaktor i regeringskansliet

Jag tror att en topptjänsteman i regeringskansliet, mer specifikt en av vice statsminister Åsa Romsons närmaste medarbetare, snart antingen får en mindre viktig post eller sparken. Expressen har avslöjat att personen i fråga 2012 dömdes för narkotikasmuggling till samhällstjänst. Han hade beställt narkotikaklassade svampar, berättar Dagens Nyheter. Och han förklarade inför rätten att han var berusad när han gjorde det; faktiskt så berusad att han inte visste om han gjort det eller inte. Det visar sig också att han fyra år tidigare dömdes för skadegörelse. Något som han gjort under kraftig påverkan av alkohol och cannabis.

Mannen i fråga har avtjänat sina straff och ska naturligtvis inte straffas extra för det som har gjorts för flera år sedan. Men hos mig ringer en varningsklocka. Rätt eller fel så har just den här personen haft problem med alkoholen. Visst sjutton kan vem som helst bli plakat och göra någon dumhet någon gång i livet. Men om man har varit så kraftigt berusad att man dömts för skadegörelse, så borde det vara en läxa. En läxa som går ut på att aldrig mer bli så berusad att man inte vet vad man gör.

Den läxan har den här personen inte lärt sig. För två år sedan var det dags igen för en kombinerad kraftig berusning och beställning av narkotiska preparat. Av medieuppgifterna framgår det ingenting om den här personen har genomgått någon behandling för sina problem. Och om han därför kan betraktas som fri från alkoholberoende och narkotikasug. Har han gjort det och är fri, så är det förstås helt OK.

Men om han inte har gjort det, är det synnerligen olyckligt för vice statsministern, som naturligtvis får information om en lång rad känsliga och hemliga saker, att ha en mycket nära medarbetare som vid något tillfälle kan få för sig att dricka sig berusad. Och då så berusad att han inte riktigt vet vad han gör – som han själv förklarat narkotikabeställningen.

Nja, utan att döma mannen i fråga för någonting – han har ju inte i sin nuvarande tjänst gjort något uppseendeväckande – så tycker jag nog att Åsa Romson bör ta sig en funderare på om rekryteringen verkligen är så bra. Det finns ju uppenbarligen en risk för att något kan trigga personen i fråga till att berusa sig kraftigt. Den risken med en medarbetare får inte vice statsministern eller någon annan minister utsätta sig för.

Nog om det. I går glömde jag berätta att Dagens Nyheter inte kom på morgonen. Det blev jag inte särskilt upphetsad över eftersom det var första morgonen med normaltid. Något med någon klocka hade säkert inträffat. Men timmarna gick och jag noterade på min ”göra-lista” i dag att ringa till Tidningstjänst och klaga i dag. Men plötsligt kom DN hem – utan att jag försökt ringa eftersom man inte kan klaga på utbärningen på söndagar. Klockan fyra på eftermiddagen var den på plats. Och glad blev jag. Snacka om att någon vaknat sent…

Men jag fick ringa i dag i alla fall eftersom DN inte kom. De gånger som det hänt har jag alltid fått tidningen. Ibland har chefen på Tidningstjänst här i Skellefteå själv kommit ut med den (hans pappa jobbade på Norran när jag började där). Och DN kom i dag också lite tidigare än i går. En halvtimme tidigare…

Då hade jag hunnit arbeta och vara ute på stan. Där träffade jag den alltid positiva flygplatschefen Robert Lindberg, som varje gång vi möts ger mig energi. Tack för det. Till polisen var jag också för att kolla när passexpeditionen är öppen. Något som hustrun har frågat efter och som jag nu kan ge svar på.

Om olatheander

Har arbetat som journalist hela livet. Chefredaktör och ansvarig utgivare på Nynäshamns-Posten, Hudiksvalls-Tidningen och Norra Västerbotten. Ledarskribent, politisk redaktör och politisk chefredaktör på Västerbottens-Kuriren, Sundsvalls Tidning och Norra Västerbotten. Skrivit ledare och krönikor sedan 1976. Pensionär och nu verksam i egna firman Brola. Vill du komma i kontakt med mig går det enklast via e-post: olath47@yahoo.se
Det här inlägget postades i Uncategorized och har märkts med etiketterna , , , , . Bokmärk permalänken.