Nog blir det bra…

Mycket har hänt under min levnad. Stort och smått. Oavsett om det som hänt legat väldigt långt bort eller väldigt nära, så har det rullat på och allt som har hänt har väl på något sätt lett mig fram till där jag är i dag.

Allt vad som hänt minns jag inte. En del kommer jag ihåg. Annat kan jag nog plocka fram ur minnet om jag får fundera en stund. Eller rättare – om jag ger mig tid att fundera en stund.

Men just i dag reflekterade jag över att jag var med när reporäntan höjdes till 500 procent! Och i dag var jag med när reporäntan sänktes till 0 procent! Två historiska händelser som jag kan notera i minnets marginaler.

Vad ska man säga om detta med en styrränta på noll procent? Ja, spekulationerna går höga om vad som kommer att hända. Ska hushållen låna på sig ännu mer pengar och sätta sig i skuld ännu mer? Och vad händer då på lite sikt om alla tror att pengar är gratis? Att det inte kostar något att vara skuldsatt? Kommer konsumtionen att öka så att inflationen tar fart? Det är ju det som Riksbanken vill ska hända. Eller kommer bara den så kallade tillgångsinflationen (värdet på fastigheter, lägenheter, aktier och obligationer) att skjuta i höjden, vilket inte är till något gagn för den nödvändiga ”vanliga” inflationen?

Ja, det är inte lätt att veta. När Riksbanken och alla andra aktörer på finans- och ekonomimarknaderna agerar så blir det alltid en reaktion i folkhavet och hos företag. Hur den reaktionen blir och vilka konsekvenser den får finns det inte någon människa som vet i förväg. Det finns teorier och mer eller mindre väl underbyggda gissningar om vad som ska hända. Men vad som verkligen händer – vad jag gör, vad du gör, vad andra gör, vad handlaren gör och vad entreprenören eller industrialisten gör – visar sig så småningom. Det vi alla gör påverkar på något sätt andra och om det är tillräckligt många som gör ungefär samma saker uppstår en reaktion som antingen leder rätt eller drar iväg åt ett annat, förmodligen oönskat, håll.

Och med detta sagt, så säger jag väl som jag brukar säga – det återstår att se vad som händer. 500-procentsräntan varade inte särskilt länge. Det kommer nollräntan att göra. Men hur länge? Ja, det vet ingen. Jag vet, eller tror mig veta, att det säkert ordnar sig på något sätt med det här också. Precis som allting annat har gjort under åren.

Om olatheander

Har arbetat som journalist hela livet. Chefredaktör och ansvarig utgivare på Nynäshamns-Posten, Hudiksvalls-Tidningen och Norra Västerbotten. Ledarskribent, politisk redaktör och politisk chefredaktör på Västerbottens-Kuriren, Sundsvalls Tidning och Norra Västerbotten. Skrivit ledare och krönikor sedan 1976. Pensionär och nu verksam i egna firman Brola. Vill du komma i kontakt med mig går det enklast via e-post: olath47@yahoo.se
Det här inlägget postades i Uncategorized och har märkts med etiketterna . Bokmärk permalänken.