Erkännandet av Palestina

När Stefan Löfven läste upp regeringsförklaringen blev jag glad för en sak – att regeringen hade för avsikt att erkänna Palestina som stat. I dag tog regeringen beslutet och därmed har Sverige erkänt Palestina. Det tycker jag är bra. Många är kritiska till beslutet, inte minst Folkpartiet, medan jag kan glädja mig åt att åtminstone Centern på den borgerliga sidan tycker att beslutet är rätt i sak. Moderaterna, vars nya utrikespolitiska talesperson Karin Enström, tidigare försvarsminister, tycker att Sverige borde ha agerat gemensamt med EU. Det senare hade kanske varit bra, men hur lång tid skulle det ha tagit innan EU skulle ha kommit fram till ett sådant beslut? Om ens någonsin.

Att Sverige nu går före är alldeles utmärkt, enligt min mening. Alla parter överallt håller med om att det finns två aktörer i den till synes eviga animositeten och fientligheten i området – Israel och Palestina. Fredstrevare har gjorts under decennier med företrädare för Israel och Palestina. FN och EU har sagt att det palestinska folket har rätt till en egen stat och att den staten ska omfattas av 1967 års gränser.

Fredssamtalen har hela tiden torpederats av Israel som byggt en mur långt in på palestinska områden. Västbanken är hårt kontrollerad av Israel och ständigt bryter Israel mot all internationell rätt genom att bygga nya bosättningar på palestinsk mark. Om någonsin en fred, som bygger på två stater sida vid sida, ska bli verklighet krävs det naturligtvis att båda staterna är erkända. Därmed kan omvärlden ställa helt andra krav på respektive part.

Att Israels regering blev jätteförbannad över Sveriges beslut förvånar inte. Israel har under decenniernas lopp kunnat göra nästan vad som helst och mycket i strid med beslut i FN och paragrafer i den internationella lagstiftningen utan att utsättas för motstånd eller sanktioner. Det har naturligtvis inneburit att Israels regering tror sig kunna göra som man vill mot sina grannar också fortsättningsvis.

Den svenska regeringens erkännande av Palestina är därför mycket bra. Det blir en signal inte bara mot Israel utan även till andra länder som nu kan stärkas i sin uppfattning att Palestina behöver och ska ha ett erkännande som stat.

Jag vill tro och hoppas på att Sveriges agerande kan få andra länder att relativt snart följa efter, vilket vore fantastiskt bra för fredsprocessen i den mån den existerar eller ges förutsättningar att återupptas – på riktigt. Till bilden hör nu också att förhållandet mellan Israel och USA kärvar ordentligt. Jag är inte tillräckligt insatt för att veta hur republikanerna ställer sig till den kris som råder mellan länderna, men när – som det ser ut så här i förstone – republikanerna vinner majoritet i både senaten och representanthuset den 4 november så kan följden bli att USA drar ner på både vapenleveranser och kontantstöd till Israel.

Det om något skulle tvinga Israels regering till att – i kombination med att fler länder erkänner Palestina – klippa tuppkammen och bete sig som en stat som verkligen vill ha fred. Och då en fred där parterna är jämbördiga och agerar i full respekt med varandra.

Men det är mer som hör till bilden. Palestina är tvådelat i Västbanken och Gaza. På Västbanken styr Fatah och i Gaza Hamas. Hamas är klassat som en terroristorganisation även om Hamasledningen i Gaza försöker hålla rent från andra grupper som är än mer radikala och militanta. Hamasstyret håller dock på att falla.

För en kort tid sedan angreps och dödades mer än 30 egyptiska soldater på Sinaihalvön av islamister som kommit från Gaza. Det upprörde djupt den egyptiska ledningen som så sent som i dag sprängde hus på gränsen till Gaza och därmed förstörde det tunnelsystem som byggts upp och genom vilket Gaza har försetts med bland annat vapen. Något som skett med egyptiernas goda minne.

Nu är det slut på den trafiken och det kommer att resultera i att Hamas´ makt krackelerar samtidigt som – dessvärre – Gazas civilbefolkning utsätts för ytterligare påfrestningar och umbäranden.

Ja, det finns mycket att säga om den här konflikten. För min del får det vara bra  för i dag.

– – –

Min dag utifrån det personliga perspektivet har varit bra. Fysiskt börjar det kännas bättre och jag får en bestämd känsla av att jag är på bättringsvägen när det gäller de kännbara skador som strålningen orsakade. Om någon vecka bör jag vara mitt gamla jag och det ser jag fram emot. Jag har mycket att ta igen när det gäller träning och promenader. Något av den varan har det inte blivit på snart två månader och det trivs jag inte alls med.

Jag har bokat jobb som jag ska göra för Sunnanå och nästa vecka är fulltecknad. Det känns fantastiskt roligt.

Om olatheander

Har arbetat som journalist hela livet. Chefredaktör och ansvarig utgivare på Nynäshamns-Posten, Hudiksvalls-Tidningen och Norra Västerbotten. Ledarskribent, politisk redaktör och politisk chefredaktör på Västerbottens-Kuriren, Sundsvalls Tidning och Norra Västerbotten. Skrivit ledare och krönikor sedan 1976. Pensionär och nu verksam i egna firman Brola. Vill du komma i kontakt med mig går det enklast via e-post: olath47@yahoo.se
Det här inlägget postades i Uncategorized och har märkts med etiketterna , , , , , . Bokmärk permalänken.

2 kommentarer till Erkännandet av Palestina

  1. João Pinheiro skriver:

    Mycket bra och informativt inlägg. I övrigt önskar jag att du ska krya på dig! Hälsningar från Sundsvall.

Kommentarsfältet är stängt.