Tufft för Obama i två år

Det gick som många befarade. Eller räknade med. Allt beroende på vilken utgångspunkt man har och/eller på vilken sida man har lagt sympatierna. Mellanårsvalet i USA till senaten och representanthuset slutade med att republikanerna nu har majoritet i båda kamrarna. Från min utgångspunkt så gillar jag det inte, eftersom jag tycker att demokraterna i regel står för en mer hållbar syn på samhället och har en mer human syn på medmänniskorna.

Det går naturligtvis att generalisera den amerikanska politiken kraftigt och så till den grad att den blir vit eller svart. Men nyanserna är många och i det stora landet finns det exempel på demokrater som snarast är republikaner och tvärtom. Grovt räknat håller sig emellertid de aktiva politikerna till de stereotypiska dragen. Och gör de inte det så anpassar de sig snabbt till gällande linje när de kommer till Washington och Capitol Hill.

Att republikanerna nu har majoritet i kongressens båda kamrar innebär att president Barack Obama får förnyade svårigheter. Det var illa nog tidigare när republikanerna dominerade representanthuset och demokraterna senaten och de båda kamrarna ”låste” varandra. Nu när republikanerna har majoritet i båda så kan de ge sig på att börja försöka rulla tillbaka en del beslut som har fattats. Det som väl närmast ligger i pipeline för en sådan politisk attack är sjukvårdsreformen Obamacare som nu runt tio miljoner människor har anslutit sig till. Som alltid får vi se vad som händer.

Kanske kan man nu säga att president Obama, som sitter sin andra period, blev ordentligt vingklippt, vilket inte lär öka hans relativt låga popularitet.

Apropå vingklippt så kan man nog säga att vår regering har sett hur oppositionen har tagit fram saxen. S-MP-regeringen har även med stöd av V inte majoritet i riksdagen och det kommer snart att visa sig. Troligen. Oppositionen i form av den gamla alliansen vill inte gå med på att den fria etableringsrätten inskränks. Regeringens tanke är att kommuner och landsting ska få avgöra om någon privat ska få etablera sig. I dag gjorde Sverigedemokraterna klart det partiet vill ha kvar den fria etableringsrätten. Det i sin tur innebär att regeringen, om den fullföljer och presenterar sitt förslag som det ser ut nu, åker på ett nederlag.

I perspektivet av det här kommer det att bli väldigt spännande att de vilket öde som regeringens budget kommer att röna. I spelet om den kommer Sverigedemokraterna förmodligen att mörka sina kort så länge som det bara går och det är i princip till dess att omröstningen äger rum i riksdagen i början av december.

– – –

Min dag då? Jo, den har rullat på med jobb av diverse slag. I dag kunde jag inte motstå frestelsen längre. Jag var bara tvungen att ta en promenad längs spåret på Moröhöjden där de nu håller på att frakta ut alla träd som huggits ned. Visserligen fick jag plikta för promenaden i form av ont, men jag skulle inte ha velat vara utan promenaden i alla fall. Det var ju så väldigt skönt ute med krispig luft, sol och några grader kallt.

En stund stod jag och längtade till tider som flytt. Närmare bestämt till den tid när jag hade flygcert. Vilket fantastiskt väder för en flygtur det var i dag och jag noterade med avund i blicken att det var någon pilot som utnyttjade dagen till att göra några turer över Skellefteå.

Om olatheander

Har arbetat som journalist hela livet. Chefredaktör och ansvarig utgivare på Nynäshamns-Posten, Hudiksvalls-Tidningen och Norra Västerbotten. Ledarskribent, politisk redaktör och politisk chefredaktör på Västerbottens-Kuriren, Sundsvalls Tidning och Norra Västerbotten. Skrivit ledare och krönikor sedan 1976. Pensionär och nu verksam i egna firman Brola. Vill du komma i kontakt med mig går det enklast via e-post: olath47@yahoo.se
Det här inlägget postades i Uncategorized och har märkts med etiketterna , , , . Bokmärk permalänken.