Möten med fotbollsfolk

Man ska glädja sig över små saker i tillvaron, så just därför är jag glad över att motorvärmarsystemet här på Krongatan har fungerat som det ska i en hel vecka. Under förra vintersäsongen och i början av den här säsongen har jag inte kunnat vara säker på om bilen ska vara kall eller varm när jag kommer ut till den. Nu hoppas jag att systemet fortsätter att fungera. Men bara för att jag nu skrivit och lovordat funktionaliteten under den senaste veckan, så är väl bilen kall i morgon bitti. Enligt någon konstig lag, typ lagen om alltings djävlighet.

I dag har jag varit ute och träffat fotbollsfolk som jag pratat med inför den bilaga som Sunnanå ska ge ut i anslutning till Sunnanåcupen precis i början av nästa år. Bland annat var jag ut till Myckle där jag mötte Peter Dahlberg och Lars Andersson. Ett trevlig och givande möte i de för dagen lite kylslagna lokalerna (värmen hade tydligen pajat). Peter hade gjort en ordentlig research på mig för att se vem det var som skulle komma och prata med dem. Det var helt i sin ordning.

I morgon blir det ytterligare ett möte och sedan ska jag skriva ut texterna så att jag kan lägga det bakom mig. Det som är klart, är klart och eftersom det ska bli klart är det lika bra att få det gjort så fort som möjligt. Så resonerar jag.

Jag har också under dagen haft ett ganska långt och stimulerande telefonsamtal med en tidigare kollega som jag inte hört något från på lång tid. Personen i fråga sa något intressant – nämligen att Facebook-kontot avslutats eftersom det började kännas som ett beroende. Nu är friheten lika stor som en som slutat röka, kan jag tänka mig. Beroendet är brutet och saknaden efter ”gillanden” är noll. Det tycker jag var intressant.

Ute i världen utanför Skellefteå ser jag att det tidigare kommunalrådet i Haparanda och numera landsbygdsministern Sven-ERik Bucht påkommits med att ha byggt fyra stugor på sin mark utan att begära bygglov. Det ska också sägas att det tydligen inte är kristallklart att bygglov skulle ha krävts. I och med att experterna har lite olika åsikter om saken bör det i alla fall utredas, även om ingenting egentligen kan göras så här långt efter byggnationen annat än att begära bygglov i efterhand. Vilket tydligen kostar en god slant.

Den nya regeringen består av personer som inte är speciellt kända nationellt. För journalisterna är det naturligtvis kul och intressant att granska de nya statsråden. Och så finns det ju alltid personer som tipsar om kända eller viktiga personers tillkortakommanden.

Nja, nu får det vara bra för i dag. Nya rader lär väl dyka upp i morgon om hjärtat fortfarande slår då.

Om olatheander

Har arbetat som journalist hela livet. Chefredaktör och ansvarig utgivare på Nynäshamns-Posten, Hudiksvalls-Tidningen och Norra Västerbotten. Ledarskribent, politisk redaktör och politisk chefredaktör på Västerbottens-Kuriren, Sundsvalls Tidning och Norra Västerbotten. Skrivit ledare och krönikor sedan 1976. Pensionär och nu verksam i egna firman Brola. Vill du komma i kontakt med mig går det enklast via e-post: olath47@yahoo.se
Det här inlägget postades i Uncategorized och har märkts med etiketterna , , , , . Bokmärk permalänken.