Kalas i Luleå

Det blev en resa till Luleå i dag. Hos släkten var det en ung kvinna vars hand en ung man skulle be om. Och då samlades mycket folk för att äta och umgås och ha kul. Visserligen är jag en bra bit från 100-procentig just nu. Men det får man glömma bort sådana här dagar. Det blev förstås väldigt mycket snack på arabiska och det är väl inte det språk jag behärskar bäst precis.

Men jag är van vid det från våra besök under åren i Syrien, Libanon och Egypten. Jag mår bra i atmosfären och värmen mellan människor som blixtsnabbt kan växla från allvarliga ämnen där åsikterna framförs med hög röst och kraftig emfas till gapflabb och flams och trams. Det var likadant i dag och det kändes gott.

Maten är som alltid ett särskilt kapitel. Det handlar om mycket mat och olika mat. Nu hann jag inte med att ta någon bild av de rätter som stod på ett bord och som man fick plocka på sig av. Förutom tre, fyra olika sallader så handlade det om sex olika rätter. Alla åt med god aptit, kan jag försäkra.

DSC01259

Knappt var maten avdukad förrän det var dags för godsaker: choklad och sex olika bakverk samt vindruvor och frukt. Starkt arabiskt kaffe serverades förstås hela tiden.

Behöver jag säga att vi så småningom åkte söderut mätta och snälla. Min morfar Edvin brukade alltid säga efter maten att ”nu är jag så mätt att minsta barn kan få tala med mig”. Barn var förstås med på kalaset i Luleå och de fick prata med mig. På svenska. Det tycker jag var kul.

Väglaget på hemfärden var helt acceptabelt. Saltbilen var ute och körde någonstans mellan Luleå och Piteå. Och nu blir det varmare igen. Åtminstone ett par dagar.

 

Om olatheander

Har arbetat som journalist hela livet. Chefredaktör och ansvarig utgivare på Nynäshamns-Posten, Hudiksvalls-Tidningen och Norra Västerbotten. Ledarskribent, politisk redaktör och politisk chefredaktör på Västerbottens-Kuriren, Sundsvalls Tidning och Norra Västerbotten. Skrivit ledare och krönikor sedan 1976. Pensionär och nu verksam i egna firman Brola. Vill du komma i kontakt med mig går det enklast via e-post: olath47@yahoo.se
Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.