Rönnbär och budget

Tänk hur småsaker ibland kan få igång tankarna. Helt säkert är det också oviktigt för mig att veta hur det egentligen är. Men så här är det att jag från balkongen ser tre rönnar som står ganska nära. Nu är löven sedan länge borta men rönnbärsklasarna lyser röda. Det jag funderar på är varför fåglarna i stort sett har rensat det ena trädet på rönnbären medan de lämnat de andra två träden nästan orörda.

Har rönnbären olika smak? Eller är de jästa eller inte? Ja, jag vet inte svaret, men varje gång jag tittar ut åt det hållet så passerar det en hittills obesvarad fundering genom huvudet. Ska väl försöka låta bli att tänka på det i fortsättningen eftersom jag nu har fått ur mig min undran.

Det spännande i dag var väl att oppositionen i riksdagen presenterade sina budgetalternativ. Tro inte för ett ögonblick att jag har hunnit med att bilda mig en uppfattning om det alternativ som allianspartierna lade fram eller det som Sverigedemokraterna presenterade. Grovt kan väl sägas att allianspartierna konkretiserade sina tankar i en budgetmotion i stället för i en budgetproposition, som partierna nog hoppats på att få göra. Sverigedemokraternas budgetalternativ bygger i väldigt stor grad på att man tar många, många miljarder från migration och invandring och lägger på andra saker.

Jag må säga att jag tror mer på allianspartiernas beräkningar än jag tror på Sverigedemokraternas. Det partiet har ju tidigare kraftigt överdrivit de belopp som partiet tror att man kan spara på en mindre invandring. Ja, helst ska det väl inte vara någon invandring alls.

Tids nog kanske jag ger mig möjligheter att närmare kolla in både regeringens, alliansens och Sverigedemokraternas olika alternativ. Omröstningen om budgeten sker i början av december och till dess att ledamöterna sätter sig i sina bänkar för att rösta kommer Sverigedemokraterna säkert att mörka hur de ska rösta. Det ligger ju en regeringskris i potten och kanske ett nyval, vilket är något som man inte spelar med hur som helst.

I dag har jag jobbat. Gång på gång säger jag att jag tycker att det är så kul att göra det och jag upprepar det gärna också nu. Dessutom har jag skrivit för Sunnanå och på kvällen var jag på ett möte med Sunnanå där vi dryftade olika frågor.

I morgon blir det mer skrivjobb för Sunnanå och så ska jag till Kåge för att prata fotboll. Jag vill helst bli klar med det jag ska göra den här veckan, så det är väl bara – som man säger – att lägga på en rem.

Och nu såg jag att jag i dag har passerat över 300 000 visningar på min blogg. Tack alla för att ni kikar in då och då!

Om olatheander

Har arbetat som journalist hela livet. Chefredaktör och ansvarig utgivare på Nynäshamns-Posten, Hudiksvalls-Tidningen och Norra Västerbotten. Ledarskribent, politisk redaktör och politisk chefredaktör på Västerbottens-Kuriren, Sundsvalls Tidning och Norra Västerbotten. Skrivit ledare och krönikor sedan 1976. Pensionär och nu verksam i egna firman Brola. Vill du komma i kontakt med mig går det enklast via e-post: olath47@yahoo.se
Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.