Fantastisk bedrift

Jag är imponerad och fascinerad. Det var först för någon dag sedan som jag uppmärksammade att en europeisk sond – Rosetta – var på väg att nå sitt mål. I dag skickade den ut sin landare ”Philae” som begav sig ner mot kometen 67P/Churyumov-Gerasimenko. 17.08 landade Philae på kometen – utan att studsa tillbaka ut i rymden igen, vilket man hade befarat. Vid sjutiden nu i kväll har landaren börjat ta och sända tillbaka bilder till jorden. Prover ska också tas på kometen så att forskarna får veta vad den består av.

Det är ett exceptionellt lyckat projekt som nu fullföljs. Rosetta har varit på väg mot kometen i tio år (!) och bara det att man träffar rätt och kommer fram är en bedrift i mina ögon. Det är imponerande att räkna ut det med sådan precision. Jag menar kometen rör sig ju i en förfärlig hastighet, sonden har rört sig i en otrolig hastighet och – ja, allt förflyttar och rör på sig. Att skicka upp något från jorden som kommer fram till en liten komet (man får en uppfattning om storleken när man kikar på en bild som landaren tog på 3000 meters höjd och som visas på DN) är bara så fantastiskt.

Jag kan fuller väl tänka mig att forskarna som håller på med rymden nu står och kollektivt bockar och bugar för den bedriften att få fram sonden och ner landaren på kometen – som jag för övrigt tycker borde få ett mer tillgängligt namn efter det här. Men mer än att gratulera dem som lyckats med detta, är de nog nyfikna på vilka resultat som sänds tillbaka till oss på jorden.

Förhoppningsvis blir det sådana resultat som leder längre i kunskap om hur universum uppstod. För det vet ju ingen, även om det förstås finns teorier om det. Det ska bli väldigt spännande så småningom att få ta del av vad forskarna får veta.

Lite kul är det också att det var en sond från skickats upp från den europeiska rymdorganisationen, ESA, som lyckades så väl. Inte någon från USA, Ryssland eller något annat land. Så som den europée som jag är får jag väl försiktigt slå mig för bröstet. Om någon annan skulle ha lyckats skulle jag givit klapp på axeln. För vem som än lyckats med det som nu hänt är att gratulera å det varmaste.

Själv ska jag kanske, inspirerad av ovanstående tekniska bedrift, försöka lära mig ytterligare något mer på telefonen. Exempelvis hur man får dit en app… Det är ”rocket science” för mig. Än så länge.

Om olatheander

Har arbetat som journalist hela livet. Chefredaktör och ansvarig utgivare på Nynäshamns-Posten, Hudiksvalls-Tidningen och Norra Västerbotten. Ledarskribent, politisk redaktör och politisk chefredaktör på Västerbottens-Kuriren, Sundsvalls Tidning och Norra Västerbotten. Skrivit ledare och krönikor sedan 1976. Pensionär och nu verksam i egna firman Brola. Vill du komma i kontakt med mig går det enklast via e-post: olath47@yahoo.se
Det här inlägget postades i Uncategorized och har märkts med etiketterna , , , . Bokmärk permalänken.