Snö och sjukersättning

I eftermiddags – mellan fyra och fem – väcktes hoppet. I strålkastarljuset från bilen såg jag små, små och få, få snöflingor. Nu kanske det blir lite snö, tänkte jag. I alla fall så att det blir lite vitt på marken. Hur tveksam jag än är till vintern och den bistra kylan – ja, det är kylan som jag avskyr – så vill jag ha snö. Om inte annat för att den lyser upp tillvaron. Det blir inte så rackans mörkt när snön ligger.

Men ska det komma snö så ska det, kan man tycka, komma i lagom mängd. Och i lagom takt. Inte som i Buffalo i USA där det kom en och en halv meter på två dygn och där det förväntas ytterligare mellan en halv och en meter snö i morgon fredag. Vid sådana tillfällen blir det katastrofartat. Vi hade ju en sådan så kallad snökanon för någon vinter sedan här i trakterna – närmare bestämt Skelleftehamn och Bureå. I stan kom det inte en snöflinga och ingen fattade varför folk klagade ute i kustbandet.

Mycket snö kan komma ändå. Jag minns det året som jag tog flygcertifikat i Umeå. Det var 1988 och under januari och februari snöade det nästan alla dagar. Inte så där väldigt intensivt utan hela tiden. Jag minns det så väl eftersom jag höll på att skola då och vi kunde bara genomföra två flyglektioner under dessa två månader. Det kändes som att börja om skolningen varje gång man satte sig i planet.

Och mycket snö blev det. Vi bodde på Haga och på lekplatsen försvann lekredskapen. Ja, en del såg man var de stod, men de var förstås obrukbara. Vi fick gräva oss ner i snön för att hitta staketet som omgav lekplatsen. Det var roligt.

På någon vädersajt såg jag att det kanske kommer snö framåt tisdag i nästa vecka. Vi får se om det stämmer.

Kanske skulle man ha satsat på att bli riksdagsledamot. Jag ser nu att Jimmie Åkesson får en god ersättning trots sin sjukskrivning. I och med att en riksdagsledamot har 61000 kronor i månatligt arvode betalar Försäkringskassan ut sin högsta ersättning till en sjukskriven ledamot, i det här fallet Åkesson. Det är 709 kronor om dagen eller 21 270 kronor i månaden. Riksdagen fyller på med att betala tio procent extra av lönen upp till 7,5 basbelopp (27 750 kronor). Över den summan betalar riksdagen 87,6 procent av riksdagsarvodet i ett så kallat sjuklönetillägg. Ersättningen från riksdagen blir då 31 582 kronor enligt en uträkning som riksdagen har gjort för Dagens Nyheters räkning.

Till detta får Åkesson sitt ordförandearvode från partiet på drygt 39 000 kronor. Totalt får han drygt 91 000 kronor i lön under sin sjukskrivning i stället för de 100 650 kronor som han får när han är frisk.

Jo, jo…

Om olatheander

Har arbetat som journalist hela livet. Chefredaktör och ansvarig utgivare på Nynäshamns-Posten, Hudiksvalls-Tidningen och Norra Västerbotten. Ledarskribent, politisk redaktör och politisk chefredaktör på Västerbottens-Kuriren, Sundsvalls Tidning och Norra Västerbotten. Skrivit ledare och krönikor sedan 1976. Pensionär och nu verksam i egna firman Brola. Vill du komma i kontakt med mig går det enklast via e-post: olath47@yahoo.se
Det här inlägget postades i Uncategorized och har märkts med etiketterna , , , . Bokmärk permalänken.