Härligt lunchmöte

Dagen har varit full av aktiviteter och jag har kunnat hålla igång hela dagen med än det ena, än det andra. Fantastiskt kul. Några ärenden på stan hann jag med innan det roligaste inträffade.

En gång tidigare har vi träffats och det var när hon var ganska ny i stan. Sedan dess har vi talats vid flera gånger och varje gång sagt att vi måste träffas mer och prata mer. För nästan en månad sedan bestämde vi träff till i dag. Och så möttes vi – Sakine Madon och jag – och så satte vi oss ner och åt lunch och pratade.

Sakine är politisk redaktör på Norran och hur duktig som helst. I henne har tidningen gjort en suverän rekrytering. Hon är också fristående krönikör i Expressen och deltar inte sällan i olika TV-program. Att hon är uppskattad av läsarna bevisades under vårt möte av att två personer kom fram till henne, hälsade på henne och öste lovord över henne. Jag njöt av det – hon förtjänar berömmet. Och jag hoppas verkligen att tidningen förstår att uppskatta henne för det hon betyder för företaget.

Apropå det så satt en del av tidningens ekonomiska ledning med direktör Anders Westermark i spetsen några bort längre bort.

Det var så roligt att prata med Sakine. Det jag närmast var nyfiken på var den resa som hon och hennes sambo och deras ungefär ettåriga dotter gjorde i höstas i USA. Familjen tog sig till New York, tåg till Washington DC och sedan körde de bil över hela den amerikanska kontinenten till Los Angeles. En fascinerande resa som jag själv har drömt om att kunna göra någon gång. Därav min nyfikenhet.

Men vi ventilerade förstås också politik här hemma och i världen. Vi pratade om attityder och diskuterade jobb och journalistik, Ja, det var en mycket givande lunchtimme för mig i alla fall. Den timmen kommer jag att minnas länge. Och fler träffar blir det garanterat – bara vi får det att stämma.

På kvällen var det så dags att vara med på bostadsrättsföreningens årsmöte. Det hade förlagts till Folkparken eftersom det väntades mycket folk. Gissningsvis var det väl 250-300 personer som bänkade sig och det är ju väldigt mycket för ett årsmöte i vilken bostadsrättsförening som helst.

Men det fanns ett gott skäl till den goda uppslutningen. Bostadsrättsinnehavarna skulle nämligen rösta om ett balkongprojekt. Förslaget var att alla balkonger ska göras 60 cm bredare och glasas in. I föreningen finns det 354 balkonger och en enkät som gjorts visade att en majoritet vill ha dessa bredare balkonger. Men det var på årsmötet som beslutet skulle fattas och det krävdes två tredjedels majoritet för att förslaget skulle gå igenom.

Det var nu inte någon fara för ett annat utslag än det positiva. 208 röster för bredare och inglasade balkonger mot fem röster emot. Arbetena drar igång redan efter nyår och ska vara klara, enligt plan, under första kvartalet 2017. Det är naturligtvis först då som vi får de bredare balkongerna. Men lita på att vi ser fram emot det!

Det var kul att vara där också och träffa en massa människor och prata med dem.

Under kvällen har jag också snackat med Martti Tikkanen, som skrivit på som tränare för Sunnanå ytterligare ett år och unga spelaren Christine Tjärnlund som gjort sammaledes. Små texter om det ligger på sskbloggen.

Nu är det en aning sent på aftonen. Men än hinner jag kika på Top gear och varva ner där BBC-gänger varvar upp.

 

Om olatheander

Har arbetat som journalist hela livet. Chefredaktör och ansvarig utgivare på Nynäshamns-Posten, Hudiksvalls-Tidningen och Norra Västerbotten. Ledarskribent, politisk redaktör och politisk chefredaktör på Västerbottens-Kuriren, Sundsvalls Tidning och Norra Västerbotten. Skrivit ledare och krönikor sedan 1976. Pensionär och nu verksam i egna firman Brola. Vill du komma i kontakt med mig går det enklast via e-post: olath47@yahoo.se
Det här inlägget postades i Uncategorized och har märkts med etiketterna , , , , , . Bokmärk permalänken.