Trevligt i väntrummet

Under de senaste dagarna har jag träffat på en del människor som jag känner men som jag inte har sett på länge och så har jag mött människor som jag inte har sett eller känt till tidigare. Det har varit fantastiskt roligt.

I går till exempel mötte jag två personer vid olika tillfällen. Båda heter Christer vilket gjorde det lätt för mig som annars har svårt att minnas namn. Det var synnerligen trevligt att prata en stund med dem och när jag såg den andra Christer, som egentligen såg mig först, gav vi oss båda tid att ordentligt uppdatera oss om än det ena, än det andra. Jag hoppas verkligen att vi snart ses igen.

Så säger man ju alltid och i regel blir det något annat. Snart blir väl någon gång under nästa år. För nu väntar december. Det ska bli en resa för Christer och sedan blir det en resa för oss. Ljuset börjar återkomma om 25 dagar. Vinter ska det väl också bli och innan vi vet ordet av så är vi väl inne i snösmältningen och därefter blir det en massa vårgöromål och annat stök. Men, men – en bit in på året ska vi kanske och nog kunna få till ett litet möte över en kopp kaffe. Om inte annat.

I dag hade jag väldigt roligt och trevligt i väntrummet utanför den del av röntgenavdelningen där datortomografin äger rum. Vi som ska in i röret där för att genomlysas får ju sitta och dricka någon kontrastvätska först i en och en halv timme och under den timmen hinner man snacka mycket.

I dag kom jag i samtal med en man härifrån Skellefteå. Han är företagare, innovatör och uppfinnare. Efter hand som vi pratade kom även ett par systrar (den ena kom i alla fall från Bureå) med i samtalet. Vi pratade om allt mellan himmel och jord och det allra mesta som sades, sades med glimten i ögat. Det gjorde väntetiden till en mycket trevlig upplevelse och jag hoppas av allt mitt hjärta att resultatet av deras röntgenundersökningar (vad än deras krämpor var – för det snackade vi inte om!) blir bra och visar något skit som inte ska finnas där i kroppen. Självklart hoppas jag det för egen del också.

Jag blev lite fascinerad av innovatören. Han hade varit några veckor på patienthotellet Björken i Umeå. Där hade han sett något som inte fungerar så bra som han tycker att det borde kunna fungera. Så när han kom hem därifrån började han bygga – och har snart byggt klart – en prototyp till något som kommer att förenkla arbetet för personalen när patienter ska lyftas.

– Det är ju inte fel att försöka rätta till det som man tycker är fel, sa han och skrattade.

Sannerligen. Det är det inte.

Dagen i övrigt har inneburit en del skriverier till sskbloggen.wordpress.com – Alexandra Nilsson har ju skrivit på som tränare för ett år till. Dessutom ska hon spela. F19-laget har fått en ny tränare i Christian Karlsson som ska pendla från Glommersträsk till träningarna i Skellefteå och så har Stina Hedlund skrivit på som spelare för nästa år. Sex spelare är klara, så än fattas det några innan det blir fullt lag och ytterligare några innan truppen är komplett. Men det ordnar sig – får vi tro.

Om olatheander

Har arbetat som journalist hela livet. Chefredaktör och ansvarig utgivare på Nynäshamns-Posten, Hudiksvalls-Tidningen och Norra Västerbotten. Ledarskribent, politisk redaktör och politisk chefredaktör på Västerbottens-Kuriren, Sundsvalls Tidning och Norra Västerbotten. Skrivit ledare och krönikor sedan 1976. Pensionär och nu verksam i egna firman Brola. Vill du komma i kontakt med mig går det enklast via e-post: olath47@yahoo.se
Det här inlägget postades i Uncategorized och har märkts med etiketterna , . Bokmärk permalänken.