Norsk uppvisning

Jag tycker att det var kul att så pass många ställde upp och gick i Snow Pride-paraden i Skellefteå i dag. Om Skellefteå ska vara en öppen och välkomnande stad/kommun – som de styrande säger sig vilja vara – så gäller det att också visa det. Men, och det tror jag är viktigt, inte bara i manifestationer som Snow Pride där det är politiskt korrekt att delta utan var dag. Och var dag i den vardag som utgör 364 andra dagar på året. Tyvärr är inte acceptansen för det normskiljande så stor då. Det tycker jag mig i alla fall har märkt under mina 15 år i stan.

Jag var inte nere på stan när det begav sig. Minusgrader ute är en starkt bidragande orsak till att jag försöker hålla mig inomhus så mycket som möjligt (även om jag vet om att jag snart måste börja bygga upp förlorad kondis genom stärkande promenader). Att vinterstudion dragit igång underlättar innesittandet.

I dag var det sprinttävlingar i världscupen i finska Ruha. Det var första tävlingen i världscupen och snart sagt alla deltagare var lite nyfikna på var de står i konkurrensen med andra länders åkare.

Jag vet inte vilket svar de fick. Mer än att de alla står i skuggan av de väldigt duktiga norrmännen och norskorna. När tävlingarna väl var avslutade så stod Marit Bjørgen förstås som segrare med landsmaninnor på tredje och fjärde plats. Det var Bjørgens 67:e världscupseger och det är något alldeles fantastiskt. Det tycks som att hon är eller kan vara bäst på allt, alltid.

Jag hoppas dock på att vår egen Charlotte Kalla kan vara med i toppen i morgon när det är distanstävling 10 kilometer klassiskt.

På herrsidan var den norska dominansen än större. Fyra norrmän i finalen mot två ryssar. De norska åkarna kom etta, tvåa, trea och fyra. Eirik Brandsdal vann knappt för Petter Northug. Att den senare kom tvåa och var med och körde för seger tycker jag är väldigt roligt. Northug är en profil som verkligen behövs i den internationella skidcirkusen.

Inga tunga ämnen har jag tänkt att avhandla i dag. Det öppnas och stängs dörrar i den nationella politiken och ingen blir i dagsläget klokare av det. Så därför blir det nog inte mer än detta.

Om olatheander

Har arbetat som journalist hela livet. Chefredaktör och ansvarig utgivare på Nynäshamns-Posten, Hudiksvalls-Tidningen och Norra Västerbotten. Ledarskribent, politisk redaktör och politisk chefredaktör på Västerbottens-Kuriren, Sundsvalls Tidning och Norra Västerbotten. Skrivit ledare och krönikor sedan 1976. Pensionär och nu verksam i egna firman Brola. Vill du komma i kontakt med mig går det enklast via e-post: olath47@yahoo.se
Det här inlägget postades i Uncategorized och har märkts med etiketterna , , . Bokmärk permalänken.