Det gick till extra val

I dag var det riktigt roligt. En högst dramatisk dag i svensk politik började med budgetdebatten i riksdagen klockan 09 och fortsatte fram till 17-tiden när statsminister Stefan Löfven på en pressträff förklarade att han den 29 december kommer att utlysa ett extra val – nyval, som alla säger – till 22 mars nästa år. Det är faktiskt historiskt. En gång tidigare har det varit ett sådant extra val och det var 1958.

Det gick alltså dithän. Dramatiken inför budgetdebatten och beslutet i riksdagen i dag har hela tiden haft fokus på hur Sverigedemokraterna skulle ställa sig. När partiet i går meddelade att det skulle rösta på allianspartiernas förslag, var regeringskrisen nästan ett faktum. Jag säger nästan eftersom det från socialdemokratiskt och miljöpartistiskt håll nog fanns en förhoppning om att allianspartierna under gårdagskvällen skulle öppna för förhandlingar om budgeten.

När ingen sådan öppning gavs fanns det heller inte någon anledning att skicka tillbaka budgeten till finansutskottet. Regeringen löpte linan ut och riksdagen tog alltså beslutet att de borgerliga partiernas budgetförslag också blir den budget som gäller efter årsskiftet. Regeringen sitter kvar som en form av expeditionsministär fram till extravalet och säkerligen en tid därefter. Det är ju – om inte annat – ett sätt för regeringen att samla på sig pensionspengar från staten.

På ett sätt är det naturligtvis bra att frågan om vilken regering som vi ska ha än en gång överlämnas till väljarna. Valrörelsen kommer förmodligen att börja i princip nu, men definitivt efter trettonhelgen och jag kan mycket väl tänka mig att den blir hetsig och lite ”ful”. De politiska partierna är klart taggade efter de senaste dagarnas dramatik och de kommer inte att ha några problem att uppamma kämpaglöd. För om valet var viktigt i höstas så är det än viktigare nu: Sverige måste ju få fram en regering som duger till att regera. Det vill säga en regering som har eller alltid kan få majoritet i riksdagen.

Det finns inte någon anledning att nu börja sia om hur det kommer att gå för partierna i extravalet. Opinionsmätningarna nu säger en sak, men hur väljarna kan komma att reagera på situationen efter en gissningsvis smutsig valrörelse vet ingen. En sak tror jag mig veta. Om Socialdemokraterna, Miljöpartiet, Vänsterpartiet, Moderaterna, Folkpartiet, Centern och Kristdemokraterna står fast vid att inte vilja ha med Sverigedemokraterna att göra – ja, det är att inte skylla det inträffade på dem och därmed få dem att klä sig i offerkoftorna. Görs det kommer Sverigedemokraterna att ytterligare öka sitt röstetal. Tror jag och är jag rädd för.

Men till det och mycket annat hinner jag återkomma många, många gånger fram till 22 mars. Tänk när det valet är genomfört så har vi haft val till Europaparlamentet, till riksdag, landsting och kommun samt till riksdag igen inom ett år. Om det har varit kyrkoval under det då gångna året har jag ingen koll på. Medlemskapet i svenska kyrkan lämnade jag för 45 år sedan eller något sådant.

Händelserna under dagen var stimulerande utifrån jobbhänseende. Det var som i gamla tider när något intressant och dramatiskt hände. Jag fick skriva om ett par gång i takt med att situationen förändrades. Kul!

Och allt annat som hänt har också varit positivt. Inklusive promenaden i skogen.

Om olatheander

Har arbetat som journalist hela livet. Chefredaktör och ansvarig utgivare på Nynäshamns-Posten, Hudiksvalls-Tidningen och Norra Västerbotten. Ledarskribent, politisk redaktör och politisk chefredaktör på Västerbottens-Kuriren, Sundsvalls Tidning och Norra Västerbotten. Skrivit ledare och krönikor sedan 1976. Pensionär och nu verksam i egna firman Brola. Vill du komma i kontakt med mig går det enklast via e-post: olath47@yahoo.se
Det här inlägget postades i Uncategorized och har märkts med etiketterna , . Bokmärk permalänken.