Glad över positivt besked

Det känns så skönt och jag är så glad. I dag var jag kallad ner till onkologen på Norrländska universitetssjukhuset, NUS, i Umeå och där skulle jag få besked om hur det står till med mig. Två röntgenundersökningar gjorde jag förra veckan och nu har ett antal läkare kikat på det. I Umeå fick jag ge blod i några små rör och så fick jag träffa min doktor. Hon undersökte mig också och talade om att allt ser bra ut. Det är jättekul och känns så skönt.

Även om man känner sig frisk och kry, så finns det ju ändå en viss oro efter fem veckors strålning. Vad som är positivt är nu att vården sätter mig under övervakning. Redan i december ska första kollen göras här i Skellefteå och sedan blir det återkommande koller och röntgenundersökningen i fem år. Det är ju fantastiskt.

Det var med stor lättnad som jag åkte hem i eftermiddags längs den mörka och våta E4. Eftersom jag på vägen till Umeå såg ett överkört rådjur (trots att det var viltstängsel) så tog jag det lugnt och vackert.

I kväll ska jag med stort intresse titta på dokumentären som SVT visar och som handlar om kyrkoherden i Burträsk Aleksander Radler. För några år sedan avslöjades ju att han varit angivare åt Stasi och han har orsakat mycket elände genom att ange folk till säkerhetspolisen, som inte lade några fingrar emellan när det gällde att straffa folk som bröt mot det som var landets lagar.

Aleksander Radler var under lång tid en mycket populär person i Burträsk och hade ett finger med i det mesta som hände i samhället. 2010 stod han som andra namn på Kristdemokraternas lista till kommunfullmäktige, men strax efter valet kom det första avslöjandet om hans anknytning till Stasi. En verksamhet som han ägnat sig åt under 25 år och som varit hemlig, naturligtvis, för de allra flesta.

Dokumentären är säkerligen sevärd och jag tror att hela Burträsk sitter bänkade framför tv:n klockan 20 – i skrivande stund om 20 minuter.

På radion hörde jag att ledningen för landstinget i Västerbotten vid sitt möte (landstingsstyrelsen) senare i december ska fatta beslut om Doroteaupprorets ockupation av sjukstugan i Dorotea är olaglig. Tydligen har landstinget nu tröttnat på ockupationen som har pågått i 1000 dagar och en månad. Enligt landstingsdirektör Anders Sylvan innebär ockupationen att det uppstått ett arbetsmiljöproblem som varken personal eller patienter tycker om.

Det är landstingsledningens bild. Men den har inte stämt överens med Doroteabornas verklighetsbild någon enda gång under den långa konflikten. Bättre vore det om landstinget ser till att återställa vården till den nivå som Doroteaborna vill ha. Det vill säga till den nivå som rådde innan landstinget av besparingsskäl lade ner akutvårdsplatserna på sjukstugan och drog in ambulansen. Det är ett betydligt bättre sätt att få slut på ockupationen än att förklara den olaglig (det är väl inte heller landstingets sak att agera åklagare) och på sikt försöka få dit polis för att lyfta bort den eller de som alltid befinner sig på sjukstugan.

Glad över dagen skriver jag inte mer nu.

Om olatheander

Har arbetat som journalist hela livet. Chefredaktör och ansvarig utgivare på Nynäshamns-Posten, Hudiksvalls-Tidningen och Norra Västerbotten. Ledarskribent, politisk redaktör och politisk chefredaktör på Västerbottens-Kuriren, Sundsvalls Tidning och Norra Västerbotten. Skrivit ledare och krönikor sedan 1976. Pensionär och nu verksam i egna firman Brola. Vill du komma i kontakt med mig går det enklast via e-post: olath47@yahoo.se
Det här inlägget postades i Uncategorized och har märkts med etiketterna , , , , . Bokmärk permalänken.