Tänkte en del i dag

I full fart och i god form, trodde jag, besökte jag i morse för första gången på flera månader Friskvårdskompaniet. Nu skulle hör dras igång. Men jag fick ta det med lämpor kände jag ganska snabbt. Under närmare tre månader tappar man mycket av det som byggts upp under sommaren. Men det är bara att nöta på. Det var i alla fall kul att se många bekanta ansikten där som man kunde heja på.

Så småningom – jag är lite sur över att jag inte fixade fredagskorsordet i DN (det är några få saker som jag inte får någon lösning på) – blev det dags för det sedvanliga stöket i tvättstugan och dammsugarvändan i lägenheten. Jag har faktiskt inte alls något emot att dona med det. Tankarna frigörs på något sätt när jag håller på.

Vad jag riktigt tänker på vet jag inte. Det mesta kan och vill jag inte dela med mig eftersom det är mina tankar. Bara mina. Men det som handlar om allmänna och specifika saker som dagspolitiken på det nationella planet – ja, det kan jag alltid orda om.

En sak först som har med politik att göra. Och som samtidigt är helt ovidkommande. Rut-avdraget kommer nu att vara kvar som det har varit hittills. Men vad betyder Rut-avdraget för en man som hjälper till hemma och som är gift eller sambo med en kvinna som heter Rut? För ni minns väl låten från 1973 ”Vá har du under blusen Rut?” Ja, jag bara frågar och svaret/en får ni väl själva formulera…

Angående politiken så tycks det onekligen som om Socialdemokraterna och Miljöpartiet kommer att gå ut i valrörelsen efter nyår tillsammans. Vänsterpartiet kommer att köra sitt race, men ingår klart i den rödgröna konstellationen. Allianspartierna kommer att köra sitt lopp där de inte en enda gång vid ett enda tillfälle försummar att peka finger mot regeringen Löfven för att vara icke regeringsdugligt. Och så har vi Sverigedemokraterna.

Jag är mycket rädd för att blockens trätor om det förgångna och grälet om vems ekonomi som är bäst kommer att ge Sverigedemokraternas argumentation ökat stöd i väljarkåren. Det har alltid från de övriga sju partierna sagts att Sverigedemokraternas argument ska bemötas. Men så har inte alltid blivit fallet. Eller rättare sagt så blir inte fallet eftersom de sju alltid hamnar i affekt över SD:s grundläggande ideologi. Kom i stället med konkreta och realistiska argument hur de flyktingar och asylsökande som vi tar emot – och enligt min mening självfallet ska ta emot – bättre och fortare ska komma in i vårt samhälle.

Valrörelsen ser alltså ut att bli block mot block. Riksdagspolitikerna och partierna borde därför ägna god tid åt att titta ut över landet. I väldigt många kommuner har partierna efter valet hittat samarbeten över blockgränserna som kommer att fungera och fungerar alldeles utmärkt.

Politikerna på riksplanet måste också hitta sådana lösningar om Sverige ska kunna styras på ett klokt och framåtsyftande sätt. Sett i ett väldigt övergripande perspektiv finns det möjligheter att prata sig samman och hitta kompromisser i snart sagt alla frågor. Så släng prestigen och gör det som är rätt i stället för att fortsätta gräva skyttegravar som hotar att rasa över er.

Om olatheander

Har arbetat som journalist hela livet. Chefredaktör och ansvarig utgivare på Nynäshamns-Posten, Hudiksvalls-Tidningen och Norra Västerbotten. Ledarskribent, politisk redaktör och politisk chefredaktör på Västerbottens-Kuriren, Sundsvalls Tidning och Norra Västerbotten. Skrivit ledare och krönikor sedan 1976. Pensionär och nu verksam i egna firman Brola. Vill du komma i kontakt med mig går det enklast via e-post: olath47@yahoo.se
Det här inlägget postades i Uncategorized och har märkts med etiketterna , . Bokmärk permalänken.