Skäms en liten smula

Eftersom i stort sett ingenting har hänt i dag mer än att jag tagit det utomordentligt lugnt, så blir det nog inte så långt det här. Till tröst för dem som läser det här och ibland kan irritera sig över att inläggen är alltför ordrika. Jag tog en promenad i skogen i dag och det var skönt. I motionsspåret mötte jag en kvinna som stannade upp när vi kom närmare varandra. Och tilltalade hon mig.

Jag hörde först inte vad hon sa. Utan trodde att hon frågade om vi snart skulle jogga igen. Jag förstod ingenting. Så jag sa: Va? Då sa hon det tydligare och jag skärpte mitt hörselsinne och då handlade det inte om jogga utan om jobba. Vilket inte precis bidrog till någon klarhet för min del. Inte förrän hon tog av sig toppluvan. Då förstod jag och jag bockade och bugade och bad om ursäkt flera gånger för att jag inte känt igen henne. Vi jobbade ju tillsammans i vallokalen tidigare i år. Två gånger till och med. Men då hade hon inga vinterkläder och toppluva på sig. Det var väl det som ställde till det för mig. Men jag skäms lite fortfarande för att jag inte direkt kände igen henne.

Ute i stora världen har det inte hänt så mycket efter vad jag kan se. Världscupen i skidor hade tävlingar i Lillehammer och den norska dominansen fortsatte. De är ju helt fantastiska de norska männen och kvinnorna på skidor. Charlotte Kalla och Calle Halvarsson är de enda som i dagsläget kan matcha grannarna, men ändå inte komma på den så kallade pallen.

I Doha avslutades sim-VM på kortbana och Sarah Sjöström avslutade på ett fullständigt suveränt sätt. Först tog hon guld och satte världsrekord på 100 meter fjärilssim och en timme därefter tog hon guld och satte världsrekord på 200 meter frisim. Nog är hon värd segerpremierna och den bonus som utgår när världsrekord slås. Tillsammans blev det ett par hundra tusen kronor som hon fick under veckan.

Det är hon som sagt väl värd med tanke på de oräkneliga timmar hon tillbringat i bassänger där hon legat och simmat längd efter längd och alla de timmar när hon styrketränat och specialtränat alla små detaljer som kan spara någon eller några hundradelar. Räknar man ihop timmarna hon har bakom framgångarna och pengarna så blir det nog inte särskilt mycket betalt ändå. Tror jag.

Inte i förhållande till andra. I en trailer till ett program som tydligen har gått i någon kanal utanför tv:n (sån´t håller jag inte alls reda på, egentligen) visas hur svenska modeller jobbar. Någon sade där att hon gjorde sin första miljon när hon var typ 15-16 år. Om det var samma tjej eller någon annan vet jag inte, men hon tjänar 100 000 kronor – om dagen! Att vara modell kräver naturligtvis också sitt och jag kan tänka mig att det tidvis kan vara en påfrestande arbetsmiljö. Men ändå – särskilt slitsamt i förhållande till simmarna är det nog inte. Om än så mycket mer lukrativt – för dem som lyckas. Andra kan det nog gå illa för, men de exemplen hör man sällan talas om.

Och efter den utläggningen lägger jag av med skrivandet för i dag. I morgon blir det skrivande på allvar. Dagen kommer säkerligen också att bjuda på annat. Så brukar ju alltid vara fallet.

Om olatheander

Har arbetat som journalist hela livet. Chefredaktör och ansvarig utgivare på Nynäshamns-Posten, Hudiksvalls-Tidningen och Norra Västerbotten. Ledarskribent, politisk redaktör och politisk chefredaktör på Västerbottens-Kuriren, Sundsvalls Tidning och Norra Västerbotten. Skrivit ledare och krönikor sedan 1976. Pensionär och nu verksam i egna firman Brola. Vill du komma i kontakt med mig går det enklast via e-post: olath47@yahoo.se
Det här inlägget postades i Uncategorized och har märkts med etiketterna , , . Bokmärk permalänken.