Något om tomteflyget

Ingenting anmärkningsvärt har hänt i mitt liv i dag. Sov en timme längre, läste tidningarna, löste korsord och kikade på Vinterstudion. Var ut och shoppade mat på Solbacken och noterade med stigande förvåning, vilket alls inte borde ha förvånat mig, att det var massor av folk ute och handlade. Det är ju bara en och en halv vecka kvar till jul och det är klart att det skulle vara mer eller mindre packat i affärerna.

December är ju en viktig månad för handlarna. För många är en månad som ska avgöra om det går ihop sig över året eller inte. Vi får väl tro att det gör det för de flesta. Handeln skapar många jobb, även om villkoren för de anställda inte är så goda alla gånger. Men det senare får man väl hoppas att den fackliga organisationen kommer till rätta med så småningom, vilket man i och för sig kan betvivla eftersom ingenting har hänt under många år.

Som någon av er kanske har noterat gillar jag att gå in på flightradar24.com och titta på flygplansrörelser. Under helgerna innan jul är det full fart på det så kallade tomteflyget. Det är i alla fall vad de som satt i flygkontrollerna för många år sedan kallade flygtrafiken från England och Irland till Rovaniemi. På den senare orten har man i många år satsat hårt och bra på tomten och vintern. Det attraherar framför allt britter har det visat sig. Folk åker dit över dagen eller så stannar de någon natt.

Det blir ett intensivt dygn för resenärerna, men det blir också ett dygn som få av dem glömmer. Det är ju lite exotiskt för dem att komma till det ständiga mörkret, renslädsturerna, de fladdrande och värmande eldarna och så tomtevärlden förstås.

Tomteflyget ger en del slantar till Sverige också, även om inte det är det första man tänker på. Utländska plan som passerar genom svenskt luftrum får betala en avgift för att de använder sig av den svenska flygledningen. Så är det i alla länder. Jag har försökt ta reda på hur mycket det är och det jag kommit fram till är att det utländska flygbolaget får betala ungefär 100 kronor per minut som planet befinner sig över landet. Jag reserverar mig för uppgiften – själv tycker jag att det låter mycket.

Men att det är en slant, står helt klart. Det förklarar varför den norska inrikestrafiken nogsamt undviker de där knölarna och uddarna som den svenska landgränsen sticker ut mot väster. Och i morse såg jag hur ett plan från England genade över Sverige för att över Östersjön gira norrut och dra vidare i internationellt luftrum. För de bolagen sparades det hundralappar om nu inte resvägen blev längre och det som sparades på avgifter åts upp av ökade bränslekostnader. Vad vet jag?

Jo, nog så pass mycket att jag avslutar skrivandet om min händelsefattiga dag. Jag har inte några illusioner om att det ska hända särskilt mycket mer heller innan det blir dags för sänggående i natt.

 

Om olatheander

Har arbetat som journalist hela livet. Chefredaktör och ansvarig utgivare på Nynäshamns-Posten, Hudiksvalls-Tidningen och Norra Västerbotten. Ledarskribent, politisk redaktör och politisk chefredaktör på Västerbottens-Kuriren, Sundsvalls Tidning och Norra Västerbotten. Skrivit ledare och krönikor sedan 1976. Pensionär och nu verksam i egna firman Brola. Vill du komma i kontakt med mig går det enklast via e-post: olath47@yahoo.se
Det här inlägget postades i Uncategorized och har märkts med etiketterna , . Bokmärk permalänken.