På väg söderut – tror jag

För ett år sedan vid den här tiden var jag i Kairo. Men det var en dålig vinter här då också. I dag är det lite kallare och det finns ett tunt täcke av snö. Kan det vara någon centimeter?

Men jag är fascinerad över fågellivet. Aldrig någonsin tidigare har jag – som jag gjort den senaste veckan – sett björktrastar (så sent som i dag) och sidensvansar (i fredags) och, tror jag, trutar så sent på säsongen.

Men i dag på förmiddagen när jag var på Solbacken och till Apoteket såg jag en plog med trutar som hade siktet inställt mot söder. På betydligt lägre höjd än planen som hade startat från Luleå med destination Stockholm.

Oron hos björktrastarna är påtaglig och trut-plogen betyder väl att de arter som normalt har gett sig iväg för länge sedan, nu inser att det kanske är dags att dra söderut. I och för sig har jag läst att även flyttfåglar pallar med kyla så länge det finns mat. Men jag vill tro att de har det bättre längre söderut där det garanterat är plusgrader.

Dock – något har hänt och något händer med vårt klimat som kommer att innebära nya situationer för folk och fä (fjäderfä…).

Om olatheander

Har arbetat som journalist hela livet. Chefredaktör och ansvarig utgivare på Nynäshamns-Posten, Hudiksvalls-Tidningen och Norra Västerbotten. Ledarskribent, politisk redaktör och politisk chefredaktör på Västerbottens-Kuriren, Sundsvalls Tidning och Norra Västerbotten. Skrivit ledare och krönikor sedan 1976. Pensionär och nu verksam i egna firman Brola. Vill du komma i kontakt med mig går det enklast via e-post: olath47@yahoo.se
Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.