Äntligen snö – hela dagen

Det såg lite äventyrligt ut mitt på dagen när snöfallet mer och mer övergick till ett duggregn. Skulle det bli plusgrader och den lilla snötäcket försvinna än en gång? Nej, det klarade sig. Snön fortsätter att falla och nu säger meteorologerna att det ska bli minusgrader fram emot jul. Så då blir det väl en vit jul. Det känns bra även om jag inte hetsar upp mig för det. Snön betyder mest för mig som ljuskälla; det blir ljusare ute och de icke reflexklädda gångtrafikanterna syns bättre när man är ute och kör bil.

Jag var ner på stan i dag. Det besöket tog mycket längre tid än jag trodde att det skulle göra. Det var väldigt mycket folk ute, tycker jag. Och på olika ställen träffade jag goda bekanta som jag pratade bort stunder med. Det var trevligt.

Dagen har annars varit en del förberedelser. Hustrun skulle till flyget fram emot kvällningen och är på Ibishotellet vid Arlanda i skrivande stund. Tidigt i morgon bitti fortsätter hon till Kairo. Jag följer efter henne om ungefär två veckor. Ska ju fira jul med dottern och har en del jobb ska ska göras.

Det var länge sedan jag var ute på flygplatsen. Den har definitivt fått ett ansiktslyft och det var riktigt småtrevligt där. Bekanta fanns det där också, ska sägas, som jag hann växla några ord med.

Allt sammantaget i dag har jag inte haft tid att riktigt följa med vad som hänt ute i världen eller ens i vår egen kommun. Men sådana dagar ska man också ha. Sverige förlorade semifinalen i damerna handbolls-EM mot Norge och får nu möta Makedonien än en gång i match om tredje pris. I förrgår förlorade ju Sverige med ett mål och kanske finns det en möjlighet att ta revansch. Det är nu inte hela världen om så inte sker, men det skulle vara kul för tjejerna, som inför EM inte hade några förhoppningar om att nå så långt.

I går hände något som många har väntat väldigt länge på – bron över Sundsvallsfjärden invigdes. Kungen var där förstås. Fyrverkeriet var magnifikt. Och snart kommer jag att köra över bron. Det ska bli kul. Det var ju också en speciell känsla när man första gången körde över Högakusten-bron.

mms_img-8989320521

Dottern går ju under bron varje dag på väg till och från jobbet och då och då skickar hon över bilder. Det här är bilden från i morse. Foto: Moa Theander.

Det blir avgifter som på sikt ska finansiera bron, som för övrigt blev klar ett år för tidigt om jag förstått saken rätt. Det är raskt jobbat för ett så stort projekt. Det är ju inte bara bron som byggts. E4 har fått en ny lång sträckning söder om Sundsvall och jag tror att också en del järnvägsspår har fått läggas om.

Avgiften för en personbil blir nio kronor, men avgiften kommer inte att börja tas ut förrän 1 februari efter vad som nu sägs. Jag är inte insatt i hur det kommer att fungera, men jag hoppas att myndigheterna (är det Trafikverket?) skickar ut en räkning i månaden och att det finns en maxavgift per månad. De som bara kör över en gång i månaden kommer att få en räkning på nio spänn och då kostar det mer att skicka ut och administrera räkningen än vad som kommer in.

Jag kan tro att det är en hel del som bara för att djävlas kommer att göra det. Sundsvallsborna är inte alls glada över att överfarten kostar pengar och enligt ett tidigt avtal skulle det inte tas ut någon avgift eftersom Sundsvalls kommun varit med och finansierat brobygget. Men nu ska det bli avgift och på 30, 40 kanske 50 år är bron betald. Tror man.

Om olatheander

Har arbetat som journalist hela livet. Chefredaktör och ansvarig utgivare på Nynäshamns-Posten, Hudiksvalls-Tidningen och Norra Västerbotten. Ledarskribent, politisk redaktör och politisk chefredaktör på Västerbottens-Kuriren, Sundsvalls Tidning och Norra Västerbotten. Skrivit ledare och krönikor sedan 1976. Pensionär och nu verksam i egna firman Brola. Vill du komma i kontakt med mig går det enklast via e-post: olath47@yahoo.se
Det här inlägget postades i Uncategorized och har märkts med etiketterna . Bokmärk permalänken.