Överraskade mig själv

Dit det lutar, rinner det – heter det i ordstävet. 17 spänn vann jag på Lotto i kväll! Precis lagom för att fortsätta spela och tro att det blir många, många nollor efter en sådan siffra nästa gång.

Det är inte bara lottovinsten som varit bra i dag. Hela dagen har varit bra. En del av den har jag suttit och med jämna mellanrum kollat ett par flighter på vilka hustrun har befunnit sig. Hon kom lyckligt och väl fram till Kairo och jag kommer efter henne dit så småningom.

Jag slog mig själv med viss häpnad när jag ställde mig och bakade, vilket jag inte gjort på många år. Och en dryg stund gick åt i tvättstugan. Men det är ganska kul att stryka eftersom man ser resultatet av det man gör omedelbart – vare sig det blir bra eller dåligt.

På nyheterna läser jag att Peter Englund avgår nästa år som Svenska akademiens ständige sekreterare. Han kommer att ersättas av Sara Danius som därmed blir akademiens första kvinnliga ständige sekreterare. Jag funderar för övrigt på varför det fortfarande heter ”ständige” sekreterare. Peter Englund har nästa år suttit sex år och det är ju inte ständigt precis. Kul att akademien får en kvinna till den här posten. Det är verkligen på tiden!

Statsminister Stefan Löfven höll tydligen ett jultal i Stockholm i dag. Jag hörde inte det. Men tydligen är det en tradition som statsministrarna har. Fredrig Reinfeldt har jag en känsla av höll också sådana tal. Kungen gör det visst också. Jag har inte lyssnat på något. Det är sällan eller aldrig som något vettigt sägs under dessa tal utan det är mest vänliga och vackra ord och till intet förpliktande saker. Stefan Löfven talade exempelvis om ”det svenska löftet” på samma sätt som det finns en ”An american dream”.

Jo, jo – det är säkert bra. Men det är ingenting som övriga partier kommer att argumentera vare sig för eller emot.

Nej, nu får det vara bra för idag. I morgon väntar mer jobb – jo, jag har jobbat i kväll (det är ju en frilansares privilegium att kunna jobba när som helst på dygnet) – och så känns det bestämt som att jag bara måste ge mig ut på en längre promenad. Få se om jag kan hålla det löftet. Om det nu är ett löfte…

Om olatheander

Har arbetat som journalist hela livet. Chefredaktör och ansvarig utgivare på Nynäshamns-Posten, Hudiksvalls-Tidningen och Norra Västerbotten. Ledarskribent, politisk redaktör och politisk chefredaktör på Västerbottens-Kuriren, Sundsvalls Tidning och Norra Västerbotten. Skrivit ledare och krönikor sedan 1976. Pensionär och nu verksam i egna firman Brola. Vill du komma i kontakt med mig går det enklast via e-post: olath47@yahoo.se
Det här inlägget postades i Uncategorized och har märkts med etiketterna , , , . Bokmärk permalänken.