Bökigt på vägarna

På väderleksrapporterna hade de sagt att det skulle vara snö mest hela vägen längs Norrlandskusten i dag. Det var det inte. I alla fall inte när körde ner till Sundsvall. Ner till Örnsköldsvik var det ingen snö som störde framfarten. Ändå var det en och annan bil i diket. Efter Ö-vik började det snöa och det har fortsatt sedan dess. Plogbilarna hann förstås inte med ens på E4 och de allra flesta tog det försiktigt. I omkörningsfilerna var det vitt och ospårat. Då och då gick jag ut där i alla fall och körde om de framförvarande bilarna som försiktigtvis låg i i cirka 70 km/tim. Den hastigheten hade jag inte ro med när 40 mil skulle klaras av.

Allt gick bra, men flera gånger under färden avbröts radiosändningarna med besked om var det inträffat olyckor. Ungefär mitt för ishallen i Timrå hade något inträffat mindre än en minut innan jag passerade. Jag såg hur en bil hade stannat i omkörningsfilen och någon sprang tillbaka mot en bil som kört in i vajerräcket. Senare kom varningen på radion också.

Jag försökte ringa dit från bilen men man kan ju inte sitta och pilla med telefonen och slå in riktnummer där man befinner sig och annat när man samtidigt är på motorvägen och inte kan stanna.

Här i Sundsvall åkte jag förstås till dottern i affären där hon arbetar, Ejes färghus. Där var jag en kort stund innan det bar iväg till tandläkaren. Inga hål vilket jag tackar för men  hon hade heller inte några svårigheter att hitta annat som en tandhygienist ska åtgärda. Så nu har jag fått en tid som passar till den tid när vi kör upp från Arlanda efter besöket i Egypten. Det gäller att kunna planera.

Sveriges Television har tydligen fiskat upp information om att regeringen och allianspartierna pratar med varandra. Förhandlar, rent av. Allianspartierna har ju alltsedan regeringskrisen blev ett faktum pratat om att det krävs förändringar i regelverket som innebär att en minoritetsregering faktiskt kan regera utan behöva riskera att fällas stup i kvarten. Tydligen är det om detta som förhandlingarna handlar. Men jag kan också tänka mig att regeringen vill ha igenom en del av sina förslag i förhållande till den budget, allianspartiernas, som nu gäller.

Det har inte gått att få uppgifterna verifierade. Partiledarna är inte, enligt uppgift, ännu inte inkopplade utan förhandlingarna förs via andra ledande personer. Tydligen ska finansminister Magdalena Andersson vara med på något hörn och det är väl för att se till att de förändringar som inträder – om förhandlingarna leder till att ett extra val inte behöver utlysas i före årsskiftet – också kan finansieras.

Jag vet inte egentligen hur jag känner och vad jag tycker om dessa förhandlingar. Visst kan det krävas viss justering av regler och praxis för att få en minoritetsregering att överleva under en mandatperiod. Ingenting tycks i dagsläget tala för att vi kommer att få en majoritetsregering. Men det kan förtjäna att funderas på ett dessvärre annorlunda, men ändå tänkbart i framtiden, scenario. Nämligen om Sverigedemokraterna, vars inflytande de sju övriga partierna nu vill begränsa, blir så stora att de ensamma eller tillsammans med något parti kan bilda en minoritetsregering. Genom en teknisk lösning som stoppar SD nu, kan resultatet i en framtid bli att lösningen garanterar makten till en eventuell oönskad minoritetsinnehavare.

Ja, nu är det slutsnackat för i kväll. I morgon väntar jobb. Dottern har i vanlig ordning varit flitig och bland annat bakat en kumminkaka i kväll. Vilket honbad mig framföra.

Om olatheander

Har arbetat som journalist hela livet. Chefredaktör och ansvarig utgivare på Nynäshamns-Posten, Hudiksvalls-Tidningen och Norra Västerbotten. Ledarskribent, politisk redaktör och politisk chefredaktör på Västerbottens-Kuriren, Sundsvalls Tidning och Norra Västerbotten. Skrivit ledare och krönikor sedan 1976. Pensionär och nu verksam i egna firman Brola. Vill du komma i kontakt med mig går det enklast via e-post: olath47@yahoo.se
Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.