Mångas minnesdag

Efter några go´a dagar hemma hos Moa i Sundsvall är jag nu åter hemma i Skellefteå. Ett par timmar kunde jag i alla fall köra i dagsljus. Mörkerkörningen är inte lika rolig som när man var yngre. Gissningsvis har jag blivit mer medveten om riskerna, vilket bidrar till att det går lite långsammare. Och med det menar jag att jag i alla fall håller fartgränserna.

Nog om det. Denna dagen har det varit stort fokus på att det är tio år sedan tsunamin drabbade Thailand, Acehprovinsen på Sumatra och en lång rad andra platser. Det är en dag att minnas. Om jag förstått det rätt är det den största naturkatastrofen i alla fall under min levnad med långt över 200 000 dödsoffer. Vissa uppgifter säger över 300 000 döda.

Det har varit en viktig dag för de överlevande och många är i Thailand nu för att på plats hedra minnena efter sina nära och kära som försvann i tsunamivågorna. Det har varit många fina minnesstunder både där och här hemma. Men tio år har gått och för de allra flesta har nog sorgen och saknaden antagit vardagliga former. Det vill säga att minnena av de anhöriga finns kvar och kan plockas fram när som helst, men att en ny vardag har inträtt. Livet rullar på vidare – som det alltid gör för dem som överlever.

Dock är jag säker på att väldigt många fortfarande – och särskilt vid speciella tillfällen – kan drabbas av sorg och saknad. En sorg och saknad som resulterar i tårar och förtvivlan. Men också det går över – förtvivlan ebbar ut och tårarna torkas. Och den alltid närvarande vardagen och vardagens verklighet hjälper till att tränga undan minnena till dess att det är dags för dem att göra sig påminda igen.

Det blir ett kort inlägg det här. Jag har lite att pyssla med. Så jag önskar alla en god fortsättning på den julhelg som nu är slut och ser fram emot nyårshelgen i mitten av nästa vecka.

Om olatheander

Har arbetat som journalist hela livet. Chefredaktör och ansvarig utgivare på Nynäshamns-Posten, Hudiksvalls-Tidningen och Norra Västerbotten. Ledarskribent, politisk redaktör och politisk chefredaktör på Västerbottens-Kuriren, Sundsvalls Tidning och Norra Västerbotten. Skrivit ledare och krönikor sedan 1976. Pensionär och nu verksam i egna firman Brola. Vill du komma i kontakt med mig går det enklast via e-post: olath47@yahoo.se
Det här inlägget postades i Uncategorized och har märkts med etiketterna , , . Bokmärk permalänken.