Onödigt penningbyte?

Det är inte utan att man känner sig en smula dagvill under dessa dagar. Plötsligt fick jag för mig att det var lördag. Det är det ju inte. Men känslan var sådan. Det blir väl så när det bara är någon vardag mellan helgdagarna.

Dagen har hur som helst bjudit på jobb och under de närmaste dagarna ska jag förbereda för ett par andra jobb som ska skickas iväg på fredag. Sedan återstår det ett jobb innan jag i nästa vecka pallrar mig söderut för att på onsdagen sätta mig på ett plan till Egypten. Det ska bli skönt att komma dit ett par veckor, även om det är i Kairo och inte i  någon sandstrandsort längs Röda havet.

Det ska bli skönt inte minst med tanke på temperaturen. När jag var nere två timmar på stan i eftermiddags längtade jag särskilt efter den värme som finns i Egypten. Nästan minus 20 gjorde att jag så mycket som möjligt försökte hålla mig någorlunda inomhus, men utevistelsen kunde inte undvikas. Det blev kallt om näsan och fingrarna, må jag säga. Och det tog ett tag innan jag tinade upp när jag väl var hemma.

Bilen körde jag varm också. Tog en tur till Kåge bara för att den skulle få gå en sväng och känna sig uppskattad. Men nu blir det lite varmare och i morgon är det kanske bara någon minusgrad och då ska jag ner på stan igen för att se om det finns något som jag kan tänkas behöva. Eller något som jag kan köpa som presenter till våra bekanta i Kairo. Det brukar vara uppskattat när man köper till barnen.

På nyheterna ser jag att vårt penningbyte kommer allt närmare. Under hösten nästa år ska vi få nya 20-kronorssedlar, 50- och 1000-lappar samt en ny sedel på 200 spänn. De som vi har nu ska samlas in och brännas. Året därefter, 2016, är det dags att få nya 100- och 500-lappar och då ska även en- och fem-kronan slopas. En tvåkrona får vi igen.

Det är lite lustigt det här med att vi ska byta sedlar. Det görs förmodligen för att de ska vara svårare att förfalska och det är ju bra. Men kontanthanteringen blir ju mindre och mindre eftersom vi handlar mer och mer på kort av olika slag. Nu uppgår kontanthanteringen till ungefär 80 miljarder kronor och för några år sedan var den över 100 miljarder. Att mer handlas på kort upptäcker jag faktiskt hos mig själv, men eftersom jag är i den generation som jag är, så vill jag gärna ha någon eller några sedlar med mig också.

Så här i mellandagarna minskar antalet nyheter drastiskt eftersom tidningshusen spar in på bemanning och därmed på bevakning. Allt under mottot att det ändå inte händer något  särskilt nu när nästan alla är lediga. Resurser för att täcka upp så kallade blåljusnyheter finns förstås, men den mer seriösa samhällsbevakningen vilar. Nya tag kommer att tas när väl det nya året har inträtt och våra politiker börjar jobba igen.

Värt att kommentera skulle vara den debattartikel som Moderaternas blivande partisekreterare, Tomas Tobé, hade i DN i dag. Men jag väljer att återkomma lite senare med ord om den och om följdverkningarna av decemberöverenskommelsen – om nu inte något annat kommer i vägen som känns mer akut för min del. Och det kan nästan vara vad som helst.

 

Om olatheander

Har arbetat som journalist hela livet. Chefredaktör och ansvarig utgivare på Nynäshamns-Posten, Hudiksvalls-Tidningen och Norra Västerbotten. Ledarskribent, politisk redaktör och politisk chefredaktör på Västerbottens-Kuriren, Sundsvalls Tidning och Norra Västerbotten. Skrivit ledare och krönikor sedan 1976. Pensionär och nu verksam i egna firman Brola. Vill du komma i kontakt med mig går det enklast via e-post: olath47@yahoo.se
Det här inlägget postades i Uncategorized och har märkts med etiketterna , , . Bokmärk permalänken.