Rikast i världen

Det var då en väldig tur att jag begav mig ner på stan under förmiddagen. Halkan har slagit till ordentligt nu och det är rent farligt att vara ute, har jag förstått. Skelleftebuss ställde in trafiken och det är inte säkert att trafiken kommer igång förrän kanske i kväll. Längs E4 är det också blixtrande halt. Gissningsvis får akuten på sjukhuset ta emot en del patienter som gjort sig ordentligt illa.

För en massa år sedan var det en sådan här så kallad blixthalka också vill jag minnas. Dottern hade varit på besök och skulle åka bussen hem till Sundsvall. Men bussen från Haparanda och Luleå kom inte. Den blev stående mitt på E4 och tog sig inte en meter i halkan förrän en sandbil kom och körde före. Vi väntade länge nere vid busstationen och där var det också så halt att vi hade fullt sjå att komma upp på refugen (eller vad heter det där busskurerna står?) och sedan hålla oss upprätta. Det var en märklig upplevelse.

Och nu kanske det är lika halt. Jag tänker i alla fall inte gå ut och testa, även om temperaturen är snällare i dag än i går. Temperaturskillnaden på ett dygn är mer än 20 grader vilket är en häftig svängning och en skillnad som tack och lov aldrig uppträder sommartid.

I dag kan jag läsa en intressant lista. Det är Veckans Affärer som listat de personer som är miljardärer. Det finns 147 svenskar som har en miljard kronor eller mer i förmögenhet, enligt den här listan. 17 personer är nykomlingar. Jag höll på att skriva att det finns 147 personer i landet som är miljardärer. Men så är det förstås inte. Många bor i England och i Schweiz. Någon på Bahamas. Gissningsvis för att det är lättare att behålla mer av pengarna i de länderna.

Rikast är förstås Ikeas grundare Ingvar Kamrad som lär vara god för 550 miljarder enligt Veckans Affärer. Stefan Persson som ligger bakom Hennes & Mauritz har ”bara”215 miljarder i förmögenhet och sedan blir hoppet ner till trean Hans Rausing (Tetra Laval) ganska stort eftersom han bara sitter på 89 miljarder kronor. Ingvar Kamprad och Hans Rausing är båda 88 år kan det förtjänas att nämna och när de så småningom är borta lär det väl släktingarna både göra inträde och avancera på denna märkliga lista.

Min egen förmögenhet? Ja, som Veckans Affärer ser det så är den minimal. Men jag känner mig ändå rikast i världen med den familj och de vänner som jag har. Och det är väl det som ska räknas som allra viktigast när det kommer till kritan.

Om olatheander

Har arbetat som journalist hela livet. Chefredaktör och ansvarig utgivare på Nynäshamns-Posten, Hudiksvalls-Tidningen och Norra Västerbotten. Ledarskribent, politisk redaktör och politisk chefredaktör på Västerbottens-Kuriren, Sundsvalls Tidning och Norra Västerbotten. Skrivit ledare och krönikor sedan 1976. Pensionär och nu verksam i egna firman Brola. Vill du komma i kontakt med mig går det enklast via e-post: olath47@yahoo.se
Det här inlägget postades i Uncategorized och har märkts med etiketterna , , , . Bokmärk permalänken.

2 kommentarer till Rikast i världen

  1. João Pinheiro skriver:

    Gott Nytt År Ola till dig och din familj

Kommentarsfältet är stängt.