Underbar konsert

Normalt sett brukar jag inte sätta mig framför teven för att se på och lyssna till musik som spelas av symfoniorkestrar. Men det finns undantag. I alla år har vi uppskattat nyårskonserten från Wien och den brukar vi verkligen inte missa. Nu har det ju varit så under många år att vi varit nere i Egypten över nyår, men i år är jag hemma. Jag åker ju inte förrän nästa vecka.

Därför var det en riktig högtidsstund för mig under de timmar som konserten varade. Jag gillar musiken som spelas. Jag gillar de små upptågen av orkestern. Jag gillar utsmyckningen av lokalen och de vackra naturscenerierna som visas under delar av konserten. Och jag fascineras av de duktiga dansarna.

När det gäller de senare är det lätt att imponeras av dem. De inte bara dansar lyfter och hoppar. De agerar även med mimik och när dansen är slut är de inte ens synbarligen andfådda. Snacka om topptränade människor som jag tror mycket väl kan jämföras med elitidrottare. Nu är det ju vinter och skidsäsong och när jag är hemma brukar jag sällan missa Vinterstudion. Skillnaden att titta på skidåkare och dansare är väldigt stor. Det är inga snoriga människor med decimeterlånga salivhängen under hakan man möter i de palats där dansen utförs…

I många år har pratat om och drömt om att någon gång försöka få tag i biljetter till nyårskonserten. Det har naturligtvis inte blivit av hittills. Biljetterna är svindyra och det är tydligen flera års kö till att få en plats under konserten som ges under nyårsdagen. Samma konsert spelas, om jag förstått det, som repetition någon dag dessförinnan. Men det är ju inte samma känsla som skapas under just nyårsdagen. Vi får väl se vad framtiden kan bjuda på.

Den palestinske presidenten Mahmud Abbas har under helgen tagit ett steg mot att ansöka om medlemskap i den internationella brottmålstribunalen ICC. Det har fått framför allt Israel, men även USA, att gå i taket. Beviljas Palestina medlemskap så kan Palestina dra en lång rad israeliska militärer och tjänstemän inför tribunalen då de med rätta kan misstänkas för brott mot både Geneve- och Haagkonventionerna. Å andra sidan är det förstås fullt möjligt att många palestinier, tillhöriga Hamas, också ställs inför tribunalen för brott mot folkrätten och även för att begått terrordåd. Tilläggas kan att USA och Israel till en början skrev under fördraget, men de har inte ratificerat det. I stället har de officiellt tagit tillbaka sina underskrifter, vilket det är högst osäkert om det går att göra.

Jag tycker att det är ett märkligt agerande av dessa demokratiska länder. Men syftet med att inte delta i ICC eller ens acceptera ICC är väl dåligt samvete. Dessa länder är medvetna om att de från tid till annan bryter mot Haag- och Genevekonventionerna och att de då inte vill bli ”prickade” av en internationell tribunal för begångna brott mot folkrätten. Det sägs att de själva ska ta hand om sina medborgare som begår brott. Vilket jag inte tror på eftersom länderna sällan erkänner att de har gjort några fel.

Det blev ett relativt kort första inlägg det här året. Men jag lovar att det kommer ett inlägg om dagen, utom när jag är på resa och en del av dem blir säkerligen längre än det här. Andra kortare. God fortsättning, alla läsare!

Om olatheander

Har arbetat som journalist hela livet. Chefredaktör och ansvarig utgivare på Nynäshamns-Posten, Hudiksvalls-Tidningen och Norra Västerbotten. Ledarskribent, politisk redaktör och politisk chefredaktör på Västerbottens-Kuriren, Sundsvalls Tidning och Norra Västerbotten. Skrivit ledare och krönikor sedan 1976. Pensionär och nu verksam i egna firman Brola. Vill du komma i kontakt med mig går det enklast via e-post: olath47@yahoo.se
Det här inlägget postades i Uncategorized och har märkts med etiketterna , , , , , . Bokmärk permalänken.