Redovisning av redovisning

Må det fortsätta och må temperaturen gå ner någon grad. I dag har det snöat från morgonen och det har blivit så vackert ute. Ljudet dämpas och det är vitt och fint överallt. Halkan försvann och man kan gå tryggt varhelst man går. Det är så här vintrarna ska vara, tycker jag. Det är också helt OK att temperaturen sägs falla ner mot tio-femton grader i morgon och på söndag. Det blir fina bilder att ha med sig i minnet när jag nästa vecka drar ner till Kairo och den svenska sommarvärmen. Fast egyptierna tycker det är kallt på kvällarna när ändå är runt 15 grader. Plus.

Det har varit en bra dag som började med att jag begav mig till Friskvårdskompaniet för att köra mitt inövade program. Faktiskt hade de inte öppnat och det var väl förmodligen första och sista gången som jag stod och hängde utanför gymmet i väntan på att de skulle öppna. Jag ska försöka hinna med en omgång också på måndag, om än det kan bli lite stressigt.

Dagen i övrigt har ägnats åt att bringa ordning i mitt lilla företags bokföring. Jag har ordning, vill jag säga, men jag har slarvat ordentligt med att föra in det i boken, som sedan ska vidarebefordras till min bror som hjälper mig att skapa en årsredovisning. Han kommer självklart att ställa en del frågor eftersom jag inte är fena på att föra in rätt saker på rätt platser.

Det påminner mig om den gången när jag jobbade på Sundsvalls Tidning. En kollega, Sven-Åke Boström, var höjdare inom SND-S (Society of News Design – Scandinavia) och vi skulle fixa den nordiska konferensen. Han frågade mig om jag ville bli kassör. Eftersom jag alltid försöker ställa upp om jag kan, så svarade jag ja. Utan att jag hade en aning om hur det skulle gå till.

Nåväl, det blev en stor grej. Vi hyrde hela Södra Bergets hotell och det ramlade in anmälningar med deltagaravgifter och räkningar som skulle betalas. Det var ett väldigt plock med papper må jag säga. Allt eftersom det kom in nya saker – både intäkter och kostnader – skapade jag en egenhändigt konstruerad kontoplan som byggde på principen att ge det nya nästa nummer i ordningen.

När allt var klart skulle räkenskaperna granskas. Jag lämnade över pärmen och min bokföring till företagets kamrer. Pärmen var borta länge innan han till slut kom tillbaka till mig och konstaterade att han inte begrep särskilt mycket av min bokföring, men att allt stämde på kronan. Jag vill minnas att omsättningen då uppgick till nästan en miljon kronor. Glad blev jag över det beskedet. Och lika noga är jag nu, men – som sagt – allt hamnar inte på de rätta ställena.

Glad är jag också över att jag i kvällens omgång av På spåret lyckades skrapa ihop 29 poäng. Det var högst överraskande, men visar med viss emfas att det gäller att ledtrådarna är de rätta för de kunskaper man har. Det finns omgångar där jag inte ens har nått tio poäng.

Kvällen fortsätter och jag kommer förmodligen att tillbringa någon liten stund på balkongen för att bara njuta av den vita stillheten. I morgon blir det en ny dag som jag förhoppningsvis vaknar till och vad som händer då är lite jobb och så sakta upptrappade förberedelser för packning et cetera. Jag vill inte glömma något som kan tänkas behövas i Egypten.

Om olatheander

Har arbetat som journalist hela livet. Chefredaktör och ansvarig utgivare på Nynäshamns-Posten, Hudiksvalls-Tidningen och Norra Västerbotten. Ledarskribent, politisk redaktör och politisk chefredaktör på Västerbottens-Kuriren, Sundsvalls Tidning och Norra Västerbotten. Skrivit ledare och krönikor sedan 1976. Pensionär och nu verksam i egna firman Brola. Vill du komma i kontakt med mig går det enklast via e-post: olath47@yahoo.se
Det här inlägget postades i Uncategorized och har märkts med etiketterna , , , . Bokmärk permalänken.